به بچه ها گفتن، ازبچه ها شنیدن

 

ترجمه کتاب چگونه با بچه ها حرف بزنیم که گوش کنند و چگونه گوش کنیم که حرف بزنند

 نویسنده: آدل فابر و الین مزلیش

مترجم: لیلا آزادی 

چکیده کتاب

در این کتاب فوق العاده نویسندگان دغدغه مند به آموزش چگونگی رفتار والدین باکودکان می پردازد اما به شیوه ای متفاوت.

اولا نمونه هایی ازارتباط اشتباه والدین و کودک ارائه می شود و بلافاصله نمونه صحیح از ارتباط مطرح می شود و بسیار جالب تر که تصاویر کتاب مهارت های عملی را بهتر نشان می دهد.

این کتاب برگرفته ازتجارب شخصی نویسندگان، در ارتباط باکودکان خود و والدین دیگری است که طی سالها با ایشان در مشاوره ها وکارگاههای اموزشی راهکارهای متفاوت را بررسی کرده اند و دست آخر مهارت های ارتباطی با فرزندان که مبتنی بر شأن انسانی کودکان و والدین می باشد را ارائه کرده اند.

این کتاب درهفت فصل طراحی شده.

درفصل اول :کمک به کودکان برای روبرو شدن با احساساتشان بررسی می شود

«وقتی بچه ها احساس خوبی داشته باشند درست رفتار می‌کنند »

چطور به آنها کمک کنیم که احساس خوبی داشته باشند؟

«با پذیرش احساسات آنها»

برای کمک به کودکان برای رویا روشدن با احساساتشان

۱. به جای نصفه و نیمه گوش دادن با دقت کامل گوش کنید

۲.به جای نصیحت وسوال  با کلماتی چون: جدی ...آهان....که این طور..؟متوجهم....نشان دهید که احساسات او را درک می کنید

۳.به جای انکار احساسات اسمی روی احساسات او بگذارید وبا احساسات کودک همدردی کنید «خیلی ناراحت کننده به نظرمی رسد» 

۴.به جای توضیح وبرهان آرزوهای او را در خیال برآورده کنید «ای کاش می توانستم همین حالا یک موز رسیده برایت بیاورم» 

فصل دوم کتاب به ایجاد حس همکاری در کودک می پردازد 

 برای ایجاد حس همکاری در کودک

۱.آنچه را می بینید توصیف کنید یا مشکل را توصیف کنید «حوله خیسی روی تخت خواب است » 

 ۲.اطلاعات دهید «این حوله رو تختی ام را خیس میکند»

۳.در یک کلمه حرف خود را بزنید «حوله!» 

۴.احساسات خود را توصیف کنید «دوست ندارم در یک تخت خیس بخوابم » 

۵.یادداشت بگذارید(بالای جا حوله ای) «لطفاً مرا سر جایم تا خشک شوم» متشکرم حوله ات! 

فصل سوم: جایگزین های تنبیه! 

راهکارهای به جای تنبیه 

۱.احساس خود را قویا بیان کنید بدون آنکه به شخصیت کودک حمله کنید «واقعاً عصبانی هستم که اره ی جدیدم بیرون زیر باران افتاده بود» 

۲.انتظار خود را بیان کنید «انتظار دارم وقتی ابزارم را امانت میگیری آنها را صحیح و سالم و در وضعیت خوبی به من برگردانی» 

۳.به کودک نشان دهید که چطور آن وضعیت را درست کند: «چیزی که این اره نیاز دارد کمی سیم ظرفشویی است تا تمیزش کنی و بعد کمی روغن بایدروی ان بمالی که برای استفاده های بعدی هم سالم بماند» 

۴.دو راه پیش پای او بگذارید: «یا ابزارهای مرا قرض می کنی و همانطور که گرفتگی برمی‌گردانی یا حق نداری به آنها دست بزنی خودت تصمیم بگیر» 

۵.اقدام کنید 

 _«بابا، چرا در جعبه ابزارت قفله؟»

 +ازخودت بپرس

۶.حل مشکل: «چه بکنیم که تو بتوانی هر وقت نیاز داشتی از ابزار من استفاده کنی و طوری باشد که من هم مطمئن باشم که هر وقت به آنها نیاز دارم آنها سر جایشان هستند» 

فصل چهارم: تقویت کردن حس استقلال 

فصل پنجم: تحسین 

 فصل ششم: آزاد کردن کودکان از نقش بازی کردن

برای آزاد کردن کودکان از نقش بازی کردن 

۱.به دنبال فرصت هایی برای نشان دادن تصویر جدیدی از فرزندانتان به خودش باشید. 

۲. کودکان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانند خودشان را به طور متفاوتی ببینند. 

۳.بگذارید کودکان بارها بشنوند که شما حرف های مثبتی در مورد آنها می زنید. 

۴. رفتاری را که دوست دارید مدلسازی کنید. 

۵.برای کودک در مواقع خاص یک پناهگاه امن باشید. 

۶.وقتی کودکی مطابق با یک عنوان قدیمی که به او داده اید رفتار می کند، احساسات یا انتظارات خود را بیان کنید. 

قسمت دوم کتاب به داستانهای والدین می پردازد 

اگرکودک داریداین کتاب برای شما از ضروریات است حتما تهیه کنید و با آن آرام و خوب زندگی کنید. 

 


به بچه ها گفتن، ازبچه ها شنیدن
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.