مدرسه قرآن دانشگاه تهران با طرح مجازی «تدبر در قرآن» به استقبال ماه رمضان می‌رود

on .

مدرسه قرآن دانشگاه تهران با طرح مجازی «تدبر در قرآن» به استقبال ماه رمضان می‌رود

 

مدرسه قرآن دانشگاه تهران با طرح مجازی «تدبر در قرآن» به استقبال ماه رمضان می‌رود

 

به گزارش ایکنا، مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در زمینه آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش‌های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس با قرآن و تدبر در آن آغاز کرد و هم‌ اکنون دارای دوره‌های آموزشی با محوریت قرآن در سطوح مختلف بوده و همایش‌ها و کارگاه‌های قرآنی متعددی را در زمینه آشنایی با سوره‌های قرآن در سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌کند. 

این روز‌ها که به ایام ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و سراسر دنیا، اعمال عبادی جمعی و جلسات گروهی قرآن و گعده‌ها و کارگاه‌های بسیاری با موضوعات قرآنی برگزار نخواهد شد. مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز که همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان آماده برگزاری دوره‌ها و طرح‌های جامع قرآنی به صورت حضوری بود، امسال و با توجه به شرایط فعلی، تلاش می‌کند که با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های متعدد قرآنی به صورت مجازی، فعالیت خود را در ایام ماه مبارک امسال، که متفاوت با سال‌های قبل است، تعطیل نکند. 

براساس این گزارش، مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با همکاری اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران طرح جامع تدبر در قرآن را در ایام ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ برگزار می‌کند.

محور اصلی این دوره ختم قرآن با رویکرد کلیات تدبر در قرآن است و در این طرح به معرفی هر یک از سوره‌های قرآن با محور‌هایی همچون بیان غرض سوره از تفسیر المیزان، بیان موضوعات اصلی سوره، معرفی کلمات کلیدی سوره، معرفی آیات کلیدی سوره و بیان رویکرد طهارتی سوره می‌پردازد.

در این دوره همچنین ختم قرآن با محوریت تفسیر المیزان و تدبر(ویژه بانوان) برگزار می‌شود که در این ختم قرآن نیز یک دور تمامی سوره‌های قرآن با محور‌هایی همچون بیان مهمترین نکات تفسیر المیزان ذیل آیات، بیان موضوعات اصلی سوره و بیان کلمات کلیدی آیات بحث و بررسی می‌شود.

 «ختم سوره‌های جزء سی‌ام قرآن با رویکرد فهم قرآن در دبستان» بخش دیگر این طرح جامع است. در این ختم هر یک از سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم با این رویکرد بیان می‌شود که چگونه می‌توان این سوره‌ها را برای مخاطب دوره ابتدایی(کودکان ۶ تا ۱۲ سال) ارائه داد. در معرفی هر یک از سوره‌ها، ضمن بیان غرض اصلی سوره، چگونگی بیان آن غرض متناسب با هر یک از شش پایه تحصیلی ارائه می‌شود.

در این طرح کارگاه‌های موضوعات تخصصی تعلیم و تزکیه با رویکرد قرآنی ارائه می‌شود. کارگاه‌های مطالعات تخصصی حوزه علوم انسانی با رویکرد قرآنی نیز که به موضوعات حوزه علوم انسانی اختصاص دارد و این موضوعات را در سطح بنیادی و راهبردی از منظر قرآن مورد بررسی قرار می‌دهد، دیگر سرفصل این طرح در ایام ماه مبارک رمضان است.

 یادآور می‌شود، تمامی کلاس‌ها آنلاین و در محیط اسکای روم و رایگان برگزار می‌شود.

‌همچنین، طرح دیگری که به همت مدرسه علوم انسانی، زیرمجموعه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برای ایام ماه مبارک رمضان امسال برنامه‌ریزی شده، کارگاه‌های تخصصی مجازی است که با عناوین مختلفی همچون رشد و طیب‌گزینی، صالح‌سازی اعمال، زیرکی در میدان انتخاب، خودشناسی و نقش آن در روابط زوجی، مبانی و مهارت‌های برنامه‌ریزی و خودارزیابی براساس سنجه‌های تفکر برگزار خواهد شد. 

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و شرکت در هر یک از دوره‌ها، طرح‌ها و کارگاه‌های مذکور، که در ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، می‌توانند به وب‌سایت مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران یا کانال اطلاع‌رسانی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در پیام‌رسان بله به نشانی ble.ir/QuranEtratSchool مراجعه کنند. 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

بنیاد قرانی حضرت ولیعصر (عج)

غرب تهران -شهر زیبا - بلوار تعاون - - بلوار فرساد شرقی -روبروی پارک- پلاک١٣٣ -

٤٤١٥٥٧٠٠ تلفن

مدرسه قرآن دانشگاه تهران با طرح مجازی «تدبر در قرآن» به استقبال ماه رمضان می‌رود

بیانیه جامعه قرآنی درباره انتشار همخوانی خانم و آقایی در فضای مجازی

on .

بیانیه جامعه قرآنی درباره انتشار همخوانی خانم و آقایی در فضای مجازی

 

بیانیه جامعه قرآنی درباره انتشار همخوانی خانم و آقایی در فضای مجازی

 

به گزارش ایکنا؛ از سوی جمعی از فعالان، پیشکسوتان و قاریان قرآن بیانیه‌ای در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که متن آن منتشر می‌شود. 

«باسمه تعالی؛ 

پیرو انتشار همخوانی قرآن از سوی خانم و آقایی در فضای مجازی و جریحه‌دار شدن خاطر علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم و هنر آسمانی تلاوت، بیانیه‌ای به شرح زیر از سوی اساتید، قاریان، حافظان و معلمان با سابقه کلام وحی منتشر شد: 

 بسم الله الرحمن الرحیم

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻧﻤﻰ‌ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ.» (الاسراء/٨٢) 

جمعی از قرآنیان کشور که غالبا از قاریان، حافظان و معلمان با سابقه هستند، در راستای حفظ تعهد و وفاداری به سیره سلف صالح در صیانت از شأن و جایگاه قرآن کریم و هنر آسمانی تلاوت، امیدوارند که قاریان عزیز و خوشخوان به ویژه جوانان و نوجوانان محترم و آینده‌دار که وجودشان مغتنم و مایه مباهات جامعه قرآنی است در حفظ دست‌آوردهای گذشتگانِ امر قرائت و تلاوت از اقدامات دون‌ شأن و عظمت کلام وحی خصوصا در فضای مجازی مانند عدم رعایت آداب تلاوت، همخوانی زن و مرد، استفاده از اسلوب‌های خلاف عرف تلاوت و ... بپرهیزند تا خدای ناکرده موجب ایجاد کژی‌ها و انحرافات رفتاری بین قاریان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن عزیز نشود. 

اللهم وفقنا لما تحب و ترضی 

 اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من اعوانه و انصاره

۲۱ فروردین/ نیمه شعبان ۱۳۹۹ 

امضاکنندگان: 

۱- عبدالرسول عبایی ۲- عباس سلیمی ۳- سیدمحسن موسوی بلده ۴- هاشم روغنی ۵- حمیدرضا مستفید ۶- محمود لطفی‌نیا ۷- محمدرضا ابوالقاسمی ۸- حسين اخوان‌اقدم ٩- غلامرضا شاه‌ميوه اصفهانى ۱۰- محمد حاج ابوالقاسم ۱۱- مهدى دغاغله ۱۲- احمد ابوالقاسمى ۱۳- عباس امام‌جمعه ۱۴- بهروز ياريگل ۱۵- کریم دولتی ۱۶- قاسم رضیعی ۱۷- محمد رضا پور معین ۱۸-على سياح گرجى ۱۹- حیدر کسمایی ۲۰- محمد علی دهدشتی ۲۱- محمدرضا پورزرگری ۲۲- علی‌اکبر ملکشاهی ۲۳- حسن ربیعیان ٢٤-سيداحمد ميريان ۲۵- محمد‌حسین محمد‌زاده ۲۶- على فربين ۲۷- سیدعباس میرداماد ۲۸- معتز آقایی ۲۹- رضا محمدپور ۳۰- سعید رحمانی ۳۱- حسین طرقی ۳۲- مسعود سیاح‌گرجی ۳۳- سیدعباس انجام ۳۴- حمیدرضا احمدی وفا ۳۵- عباس هاشمی ۳۶- نصرت‌الله حسینی ۳۷- سیدمحمدجواد حسینی ۳۸- محمد حاجى‌كتابى ۳۹- قاسم مقدمی ۴۰- سعید زکی‌لو ۴۱- مهدی ساعد ۴۲- داود جعفری ۴۳- علی‌اكبر توپچى ۴۴- سیداحمد مقیمی ۴۵-حميد هروى ۴۶- سیدجواد موسوی درچه ای ۴۷- وحید مهاجر ۴۸- احمد مرادی ۴۹- امیرمحمد زاهدی ۵۰- حسن مختاری ۵۱- مجتبی فردفانی ۵۲- محمدرضا مسيب زاده ۵۳-محمد ثابتی ۵۴-سیدمحمد کرمانی ۵۵- حمیدرضا مجیدی مهر ۵۶- حسن زرنوشه فراهانی ۵۷- محمدمهدی بحر‌العلوم ۵۸- مهدى فروغى ۵۹-محمود نوروزی ۶۰-حمزه زاهدی ۶۱- مسعود نیکدستی ۶۲- مهدی غلام‌نژاد ۶۳- محمد بادپا ۶۴- علی محرابی ۶۵- مجتبی محمدبیگی ۶۶- علی اکبر کاظمی ۶۷- سعید حاجیان ۶۸- احمد ليايی ۶۹- سعید مهوشیان ۷۰- مهدی عباسی ۷۱- امیر هوشنگ محمدیون ۷۲- احمد خالدی ۷۳- مرتضى نجفى قدسى ۷۴- علی‌اصغر برومند ۷۵- عباس صفدری ۷۶- سعيد پرويزى ۷۷- مصطفی یادگاری ۷۸- محمد سليمى ۷۹- یوسف افراش ۸۰- حسين مناحى‌زاده ۸۱- سعید رحیمی ۸۲- رضا عابدین‌زاده ۸۳- حسین پورکویر ۸۴- رضا دزفولی ۸۵- محمدجواد پناهی ۸۶- حسینعلی شریف ۸۷- محمدحسین پورمعین ۸۸- مهدی شجاع ۸۹- عبدالرسول سرخوش ۹۰- سیدمحمد جعفری ۹۱- مهدی حسنى ۹۲- محمدرضا جنتی 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

بنیاد قرانی حضرت ولیعصر (عج)

غرب تهران -شهر زیبا - بلوار تعاون - - بلوار فرساد شرقی -روبروی پارک- پلاک١٣٣ -

٤٤١٥٥٧٠٠ تلفن

بیانیه جامعه قرآنی درباره انتشار همخوانی خانم و آقایی در فضای مجازی

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره روزه رمضان در روزهای شیوع کرونا

on .

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره روزه رمضان در روزهای شیوع کرونا

 

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره روزه رمضان در روزهای شیوع کرونا

 

به نقل از بغداد تایمز، آیت‌الله سیدعلی سیستانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شیوع کرونا و کمبود آب در بدن با وجود روزه‌ گرفتن و احتمال خشکی گلو و فراهم‌ شدن شرایط انتقال ویروس به دستگاه تنفسی فتوایی را صادر کرد. 

فتوای آیت‌الله سیستانی بدین شرح است: وجوب روزه ماه رمضان تکلیفی فردی است و هر شخص در صورتی که شرایط وجوب را داشته باشد، بدون توجه به واجب بودن یا نبودن روزه بر دیگران باید روزه خود را بگیرد. 

اگر ماه رمضان برسد و یک مسلمان بترسد از اینکه روزه بگیرد، به کرونا مبتلا شود، هر چند تمام جوانب احتیاط را رعایت کند، روزه از او ساقط می‌شود. 

اگر انسان بتواند درجه احتمال ابتلا به کرونا را تضعیف کند، مثلا در خانه بماند، و از نزدیک با دیگران در ارتباط نباشد و ماسک بزند و دستورات پزشکی و ضدعفونی مداوم و مانند آن را رعایت کند و در چنین شرایطی خیلی روزه برایش سخت نباشد، به طور معمول روزه از او ساقط نمی‌شود. 

اما درباره آنچه گفته شده که پزشکان نوشیدن آب را در دوره‌های نزدیک به هم به منظور جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می‌کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می‌کند – این امر مانع وجوب روزه نمی‌شود، به جز کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه‌گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد – ولو با ماندن در منزل و اتخاذ سایر راه‌های احتیاطی پیشرفته - و اما غیر از آن باید روزه بگیرد. 

 بنابراین کسانی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در خانه بمانند به گونه‌ای که از ابتلا به بیماری در امان باشند، وجوب روزه از آنها ساقط نمی‌شود و اما کسانی که به هیچ دلیلی نمی‌توانند کارشان را رها کنند و ترس از این دارند که اگر در طول روز آب ننوشند به ویروس مبتلا می‌شوند و هیچ کار دیگری نتوانند انجام دهند که آنها را از ابتلا به بیماری مصون نگه دارد، روزه بر آنها واجب نیست، هرچند تظاهر به افطار در ملا عام از سوی آنها جایز نیست.

کاملا مشهود است که روزه رمضان از مهمترین فرایض شرعی است و ترک آن جز به دلیل عذر واقعی جایز نیست و هر انسانی در اینکه عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر در قیاس با دیگران از وضع خود آگاه‌تر است. 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

بنیاد قرانی حضرت ولیعصر (عج)

غرب تهران -شهر زیبا - بلوار تعاون - - بلوار فرساد شرقی -روبروی پارک- پلاک١٣٣ -

٤٤١٥٥٧٠٠ تلفن

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره روزه رمضان در روزهای شیوع کرونا

استراتژی پیشبرد همزمان «جان» و «نان»؛ زیر پا گذاشتن اخلاق و نماد ناکارآمدی دولت

on .

استراتژی پیشبرد همزمان «جان» و «نان»؛ زیر پا گذاشتن اخلاق و نماد ناکارآمدی دولت

 

استراتژی پیشبرد همزمان «جان» و «نان»؛ زیر پا گذاشتن اخلاق و نماد ناکارآمدی دولت

 

سخنان رئیس‌جمهور و برنامه‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که دولت استراتژی پیشبرد همزمان «اقتصاد» و «سلامت» یا به تعبیر امروز روزنامه دولتی ایران، استراتژی «جان» و «نان» را اتخاذ کرده و دنبال خواهد کرد. 

همسانی «جان» و «نان» بر مبنای کدام آموزه اخلاقی؟ 

اما نقد یا سؤال مهم این است که طراحان این برنامه چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که «جان» تک تک انسان‌های این جامعه را با «نان» همسان و در یک کفه ترازو در نظر گرفته و جمع زیادی از مردم را از خانه به خیابان و محل کار راهی کنند، آن هم وقتی که دولت نتوانسته اقلام ضد عفونی، ماسک و دستکش را به عنوان سلاح مبارزه با کرونا به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار مردم بگذارد. حتی می‌توان گفت دولت که به اسم توجه به وضعیت اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر کلید آغاز کسب و کارهای کم ریسک را از این هفته زده بیش از همه سلامت و جان این اقشار را که در تهیه همین اقلام اولیه بهداشتی مشکل دارند، در معرض خطر قرار داده است. 

در واقع دولت با تأکید بر رعایت اصول و پروتکل بهداشتی یا همان رعایت فاصله‌گذاری هوشمند از سوی مردم، بخش بزرگ و حساس مقوله حفظ جان و سلامتی را به عهده خود مردم گذاشته و خود را از صحنه خارج ساخته است. این در حالی است که دولت در مقولاتی با اولویت پایین‌تر از حفظ جان مانند اقتصاد و فرهنگ به این راحتی مردم را وارد میدان نمی‌کند. 

تأمین سلامت و جان مردم؛ اصلی‌ترین حق شهروندی 

همه ما از مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کمبود منابع مالی دولت آگاه هستیم، اما وقتی پای مسئله سلامت و حفظ جان در میان است، این وظیفه دولت است که با بالاترین سطح فداکاری و کاستن حداکثری از هزینه‌های غیر ضرور یا با اولویت درجه دوم و سوم، سلامت شهروندان را به عنوان بدیهی‌ترین و اولیه‌ترین حق شهروندی و مهمترین اصل اخلاقی برای یک دولت اسلامی را حفظ کند و در این جهت تلاش کند. 

 رئیس‌جمهور محترم روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین، در جلسه هیئت دولت بیان کرد که «برای کارگری که اگر یک روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی ندارد برای غذای شب، او چی؟ او را باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که الان کسب و کارشان تقریبا در این دو ماه تعطیل شده، تقریبا فروردین را هم می‌گوییم اواخر آن هستیم، فروردین و ماه اسفند کارشان تقریبا تعطیل شده و کار و شغلی نداشتند.چک‌ها‌یشان، بدهکاری‌شان و اجاره مغازه‌هایشان خیلی مشکلات دارند. پس ما باید اینجا دو امر را تلفیق کنیم هم سلامت مردم هم مبارزه با کرونا، هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات، یادمان نرود چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است.»

سؤال این است که اتفاقا در چنین زمان و موقعی است که دولت باید با تمام توان و قدرت باید وظیفه حمایتی خود را از این اقشار انجام دهد و خود را با تمام امکانات و منابع به صحنه بیاورد، چون پای جان و سلامت در میان است و نمی‌توان وظیفه دولت را پشت واژه زیبا و شاید فریبنده «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» توسط مردم پنهان کرد، و به خصوص اقشار مستضعف جامعه، را بی‌سلاح و تجهیزات مناسب و در دسترس بهداشتی در میدان نبرد با کرونا تنها گذاشت و جان آنها را به خاطر نانی که دولت باید در این وضعیت بحرانی به شکل مناسب و مؤثری تهیه و تأمین می‌کرد به خطر انداخت؛ درست است که جان به نان نیاز دارد اما در مواقع بحران و خطر، این دولت‌ها هستند که باید تأمین نان اقشار و دهک‌های پایین و ضعیف را برعهده بگیرند نه اینکه چون خود دولت ناتوان از تأمین نان‌ این اقشار است جان آنها را برای تأمین نان در خطر بیندازند و در واقع هر دو مسئولیت حفظ جان و تأمین نان را به خود مردم واگذارد و دل خوش به ابلاغ و اجرای پروتکل بهداشتی باشد.  

مقایسه جایگاه جان انسان‌ها در نگاه قرآن و دولت 

 در واقع سخن از تلفیق جان و نان و همزمان پیش بردن سلامت و اقتصاد، هم به لحاظ اخلاقی، مذموم است و هم به لحاظ کارآمدی، ناتوانی دولت را نشان می‌دهد؛ اینکه مسئولی حفظ جان را به مثابه اصلی‌ترین حق در کنار سایر حقوق شهروندی قرار دهد حداقل در نگاه دینی بسیار مذموم و غیر اخلاقی است. قرآن در آیه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید: «أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» (هر كس كسى را -جز به قصاص قتل، يا [به كيفر] فسادى در زمين- بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد. و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است.)

 وقتی قرآن برای نفس و جان انسان چنین ارزشی قائل است یک دولت اسلامی چگونه و برچه مبنای اخلاقی و دینی حاضر شده فقط به صرف تدوین یک سری اصول و پروتکل بهداشتی و تأکید بر رعایت این اصول از سوی مردم، جان حتی یک انسان را به خطر بیندازد و شرایط غیر عادی را صرفا به خاطر مشکلات اقتصادی عادی‌سازی کند؟

 دولت باید بداند اگر با عدم رعایت این اصول از سوی یکی از شهروندان، به هر دلیل، خواسته یا ناخواسته، جان بسیاری از شهروندان به خطر بیفتد و خدای ناکرده از دست برود، نمی‌تواند به راحتی از مسئولیت خود شانه خالی کرده و شهروندان را مقصر اعلام کند، بلکه مسئولیت چنین اتفاقی با دولت است و باید پاسخگو باشد. در واقع سلامت و جان امری ریسک‌بردار و قابل آزمون و خطا نیست که دولت حفظ آن را با تدوین چند پروتکل بهداشتی تضمین کند و مردم را بی‌پناه در معابر و محل‌های کار راهی نماید، به ویژه اینکه بهترین فرصت سختگیری و محدودیت‌های تردد را در ایام عید از دست داده و عملا در طول بحران کرونا تنها یک هفته، هفته دوم عید، سختگیری و محدودیت جدی اعمال کرده است.

متأسفانه به نظر می‌رسد چاره‌ای جز گذشت زمان و بررسی خروجی استراتژی پیشبرد همزمان «جان» و «نان» از خلال گزارش‌های تعداد مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در طی روزهای آینده نیست و باید دید اگر ابتلای شهروندان به کرونا روند صعودی به خود گرفت آن زمان دولت چه پاسخی به شهروندان ارائه خواهد داد؛ آیا مردم را مقصر اعلام می‌کند یا به مثابه یک دولت مسئولیت‌پذیر وارد عمل شده و به حداقلی‌ترین وظیفه اخلاقی و قانونی خود که تجدید نظر در این استراتژی است تن می‌دهد؟  

 

مهدی مخبری، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی  

 

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

بنیاد قرانی حضرت ولیعصر (عج)

غرب تهران -شهر زیبا - بلوار تعاون - - بلوار فرساد شرقی -روبروی پارک- پلاک١٣٣ -

٤٤١٥٥٧٠٠ تلفن

استراتژی پیشبرد همزمان «جان» و «نان»؛ زیر پا گذاشتن اخلاق و نماد ناکارآمدی دولت

آنچه رسانه‌های خارجی درباره بیانات رهبری نوشتند

on .

آنچه رسانه‌های خارجی درباره بیانات رهبری نوشتند

 

آنچه رسانه‌های خارجی درباره بیانات رهبری نوشتند

 

به گزارش ایکنا، شبکه خبری المیادین لبنان ضمن پوشش این سخنرانی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند که در مقابله با کرونا نباید از توطئه‌های مستکبران غافل شویم. ملت ایران نشان داد که در تعهد به تصمیمات اتخاذ شده در مقابله با کرونا نظم بالایی دارد. نتیجه نظام روشنفکری غرب را در حرص و طمع آنها دیدیم. نیروهای مسلح ایران از تمامی امکانات موجود در زمینه‌های علمی و پژوهشی و ساختاری در مقابله با کرونا استفاده کردند. 

پایگاه خبری العهد لبنان نیز نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کردند که همه ملت ایران در سطح پزشکان، پرستاران، کارشناسان و وزارت بهداشت در زمینه مقابله با کرونا فداکاری می‌کنند. این فداکاری‌ها در ذهن همه ملت ایران باقی مانده و هرگز از خاطره فرزندان این مرز و بوم پاک نمی‌شود. در ماه مبارک رمضان نباید از دعا و عبادت در منازل و کنار خانواده غافل شویم. برخی از مردم ایران با سختی‌هایی در زندگی خود مواجه هستند و کسانی که توانایی دارند باید به آنها کمک کنند. 

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز با تیتر «مردم ایران در آزمون کرونا خوش درخشیدند» نوشت: این بیماری همه‌گیر آزمایشی برای دولت‎ها و ملت‌ها در نظر گرفته شده و مردم ایران در آزمون کرونا خوش درخشیدند. 

در ادامه به نقل از مقام معظم رهبری آمده است: همه ملت ایران در سطح پزشکان، پرستاران، کارشناسان و وزارت بهداشت در زمینه مقابله با کرونا فداکاری می‌کنند. ارزش‌های انقلاب اسلامی در مردم ایران قوی و راسخ است، در حالی که فرهنگ غربی خود را با خالی کردن مغازه‌ها، مصادره ماسک‌های وارداتی و دستیابی به اسلحه برای مقابله با کرونا نشان داد. 

شبکه خبری راشاتودی روسیه با انتخاب تیتر «تصمیمات کمیته ملی مبارزه با کرونا باید جدی گرفته شود»، نوشت: نیروهای مسلح تمام توان سازندگی و ابتکار خود از بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌های تجهیز شده تا توانایی‌های علمی و تولید امکانات بهداشتی و درمانی را وارد میدان کر‌دند و ظرفیت‌های جدید نیز در این مسئله در نیروهای مسلح و جوانان خارج از آنها کشف شد. مسئله کرونا نباید باعث شود که از استکبار و توطئه‌های دشمن که اصل جمهوری اسلامی و دمکراسی در آن را رد می‌کند، غافل شویم. 

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) نیز در این راستا نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که فرهنگ غربی در مقابله با ویروس کرونا در خالی کردن فروشگاه‌ها و توقیف ماسک‌های وارداتی تجسم یافت. دزدیدن کمک‌های انسانی و تبعیض قائل شدن در معالجه بیماران منعکس‌کننده فرهنگ غربی که مبتنی بر فلسفه مادی‌گرایی است بوده و کرونا روحیه وحشیانه غرب را افشا کرد. 

شبکه خبری سوئیس اینفو با تیتر «رهبر ایران خواستار لغو تجمعات در ماه رمضان شد»، نوشت: رهبر ایران در سخنرانی تلویزیونی امروز از مردم خواستند كه در ماه رمضان در خانه‌ها بمانند و با اشاره به برگزار نشدن جلسات عمومی دعا، توسل و سخنرانی در ماه مبارک رمضان امسال، آحاد مردم را به عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و در خانه‌ها و در میان خانواده‌ها توصیه کردند. 

 پایگاه خبری سی ان ان عربی با انتخاب تیتر «کرونا یک آزمون است و جهان پیش از این معضلاتی بزرگتر پشت سر گذاشته است» نوشت: ویروس جدید کرونا که با نام جدید کووید۱۹ معرفی شده امتحانی است پیش روی دولت‌ها و ملت‌ها، ایران و جهان پیش از این معضلاتی بزرگتر از کرونا را پشت سر گذاشته است. همه ملت ایران در سطح پزشکان، پرستاران، کارشناسان و وزارت بهداشت در زمینه مقابله با کرونا فداکاری می‌کنند. این فداکاری‌ها در ذهن همه ملت ایران باقی مانده و هرگز از خاطره‌ها پاک نمی‌شود. نیروهای مسلح نیز تمام توان سازندگی و ابتکار خود از بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌های تجهیز شده تا توانایی‌های علمی و تولید امکانات بهداشتی و درمانی را برای مقابله با کرونا وارد میدان کر‌دند.

شبکه المنار لبنان نیز با پوشش بیانات امروز مقام معظم رهبری نوشت: امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران طی سخنرانی خود به مناسبت میلاد باسعادت «امام عصر(عج)» تصریح کردند: میلیاردها انسان امروز دچار اضطراب و نگرانی شده و آرامش ندارند و پیشرفت‌های گوناگون بشری نتوانسته‌اند آنها را به مرحله امنیت و سعادت برسانند. دیروز میلیون‌ها دست برای دعا کردن بالا رفت و این موجب ازدیاد برکت برای جامعه می‌شود. امت پیامبر اکرم(ص) در هیچ حادثه و مصیبتی نباید نا امید شود. انتظار فرج همراه با امید و عمل است و همه منتظر تحقق این وعده الهی هستیم. 

 

---------------------------------------------------------------------------------

بنیاد قرانی حضرت ولیعصر (عج)

غرب تهران -شهر زیبا - بلوار تعاون - - بلوار فرساد شرقی -روبروی پارک- پلاک١٣٣ -

٤٤١٥٥٧٠٠ تلفن

آنچه رسانه‌های خارجی درباره بیانات رهبری نوشتند
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.