وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران‍شماره۱۷

آقای افشاری :

یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف ما منتظران این است که پیوسته و به طور دائم به یاد حضرت باشیم ودعا کنیم که خداوند یاد حضرت را از خاطر ما نبرد. که در کتاب مکیال در وظایف ۶۲ و ۶۴ به این موضوع پرداخته شده است.

اگر می خواهی امام زمانی بشوی و بیشتر مورد توجه حضرت قرار بگیری؛ باید بیشتر امام زمان عج را یاد کنی و بیشتر به فکر حضرت باشیم.

جایگاه ما نزد امام زمان عج کجاست؟

معصومین(ع) جواب این سوال را داده اند. فردی به یکی از معصومین مراجعه کرد و از امام پرسید: جایگاه من نزد شما کجاست؟ امام به او فرمود: «به همان میزان که من نزد شما جایگاه دارم؛ شما هم نزد من جایگاه دارید.»

این یک ارتباط متقابل است. به هر نسبتی که ما یاد حضرت باشیم، امام زمان هم به یاد ما هست و تمامی این یاد کردن ها و توجه ها در محضر امام زمان ثبت می شود.

آیت الله شیخ جعفر ناصری می فرماید: «کوچک ترین توجه قلبی که هر فردی به امام زمان بکند؛ این توجه هر چند به صورت گذرا از قلب او باشد، در محضر امام زمان عج ثبت و ضبط می شود؛ چرا که حضرت احاطه شهودی بر عالم دارند و چشم خداوند بر روی زمین است.» یعنی اگر که در قلبمان هم حتی یک لحظه یک توجهی به حضرت بکنیم؛ این توجه قلبی ما را می فهمد و در محضر او چیزی گم نمی شود.

آیت الله عبدالقائم شوشتری می گوید: «در حیاط مسجد جمکران و زیر آسمان، دو رکعت نماز استغاثه به امام زمان را خواندم و دعای بعد نماز را هم خواندم «سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ ...» و در نهایت خیلی یاد حضرت کردم، بعد از این واقعه، در خواب دیدم که حضرت بر روی پلی در مقابل حرم حضرت معصومه(س) است، امام زمان به سمت من آمد، با انگشت دست مبارکشان به شانه من زد و به من گفت: «یادم کردی یادت کردم.» خیلی این جمله زیباست یادم کردی یادت کردم»

یعنی وقتی شما به حضرت توجه می کنید؛ حضرت هم به شما توجه می کنند، این فضیلت والا را از دست ندهیم.

امام زمان عج در نامه اش به شیخ مفید می فرمایند: «ما یاد شما را از خاطر نمی بریم.»

چطور امام زمان عج همیشه به یاد ماست؛ اما ما حاضر نیستیم به یاد حضرت باشیم؟ ما باید ذره ذره زندگی مان به یاد حضرت باشد.

آیت الله قاضی در طول زندگی اش همواره ذکرش یا صاحب الزمان بود. یعنی اگر شب توی خواب هم می خوابید از این دنده به آن دنده می شد؛ می گفت: «یا صاحب الزمان» و همواره به ذکر یا صاحب الزمان توجه داشت.

آیت الله ناصری به شاگردانش توصیه می کرد همواره ذکر یابن الحسن، ورد زبانشان باشد، که این ذکر آثار و برکات فراوانی در زندگی ما دارد.

یاد امام زمان عج، یاد خداوند است. یعنی یاد حضرت در ردیف یاد خداست. چون خود حضرات معصومین فرمودند: «اذا ذکرنا ذکرالله: هر کس ما را یاد کند؛ خدا را یاد کرده است.» با همین روایت، می توان تمامی آیاتی را که به ذکر و یاد خدا توصیه شده است را به ذکر و یاد امام زمان تعمیم داد. وقتی که خود حضرات معصومین فرمودند یاد کردن ما، یاد کردن خداست پس همه این آیات بر این موضوع نفسیر پیدا می کند.

خداوند در آیه ۱۵۲ سوره بقره می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ : به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.»

یا آیه ۴۱ سوره احزاب می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» خدا ما را در قرآن به ذکر کثیر سفارش و دعوت کرده است.

این همه آیه در قرآن پیرامون ذکر و یاد خدا داریم. پس همه این آیات ما را به یاد و ذکر امام زمان عج سفارش می کند. که او خلیفة الله فی ارضه و جانشین خدا در زمین است و یاد حضرت، هم ردیف یاد خداست.

دستورات زیادی از ائمه معصومین (ع) ، پیرامون یاد امام زمان عج وارد شده است. فردی از امام موسی بن جعفر(ع) پرسید: آیا در میان امامان کسی هم غائب می شود؟ امام فرمود: «بله، از امامان شیعه فرزند من مهدی غایب می شود؛ اما شخص او غائب است و یاد او در قلب های مومنین باقی می ماند.»

اگر یاد حضرت در قلب ما نیست؛ ایمان ما ناقص است و این معیاری برای سنجش خودمان است.

امام صادق (ع) می فرمایند: «هر شب و روز منتظر امر فرج و ظهور باش.» مگر می شود هر شب و روز منتظر امر ظهور بود و به یاد ظهور بود اما یاد خود امام زمان عج نبود؟ این روایت امام صادق(ع) ما را به یاد دائمی حضرت توصیه می کند. و از همه اینها زیباتر، دعای ارزشمندی از امام رضا(ع) است؛ که همه عزیزان را به مداومت بر این دعا و خواندن آن به ویژه در قنوت نمازها توصیه می کنم.

امام رضا(ع) در این دعا می فرماید: «وَلَا تُنْسِنا ذِكْرَهُ وَانْتِظارَهُ : بارالها! یاد حضرت و انتظار حضرت را از خاطر ما مبر»

آثار ذکر امام زمان و یاد حضرت:

وقتی که به یاد حضرت هستی؛ تربیت دینی پیدا می کنی.

مشمول استغفار حضرت می شوی.

چطور حضرت در سرداب وقتی که مناجات داشتند و سید بن طاووس صدای مناجات حضرت را شنید، حضرت آنجا گفتند: «ما به یاد شیعیان هستیم و برای گناهانشان استغفار می کنیم.» آیا امام زمان عج برای گناهان شیعه ای که اصلا به یاد حضرت نیست، استغفار می کند؟ اگر می خواهی در دعا و استغفار حضرت قرار بگیری؛ تو هم حضرت را یاد بکن.

با یاد حضرت در زمره یاران حضرت قرار می گیری. کسی که یاد حضرت نباشد؛ در سپاهیان حضرت جایگاهی ندارد.

اوقاتت برکت پیدا می کند و آباد می شود، در دعای کمیل هم می خوانیم: «أن تَجعَلَ أوقاتی مِنَ اللَّیلِ وَ النَّهارِ بِذِکرِکَ مَعمورةً » که قبلا گفتیم یاد حضرت هم ردیف یاد خداوند است و آرامش قلب پیدا می کنیم أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ.

آثار ترک یاد امام زمان عج:

۱. زندگی برایمان سخت می شود. طبق آیه ۱۲۴ طه «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً ....»

۲. در روز قیامت طبق روایت حسرت می خوریم. پیامبر (ص) فرمودند: «هر لحظه که بر فرزند آدم بگذرد و یاد خدا نباشد فردای قیامت حسرت می خورد و پشیمان است.

۳. عذاب الهی نازل می کند؛ چون قرآن به اذیت کننده پیامبر وعده عذاب می دهد. و به عبارتی ما هم اگر حضرت را اذیت بکنیم و فراموش بکنیم؛ احتمال دارد عذاب بر ما نازل شود.

همواره حضرت را یاد کنیم و از وجود بی مثالشان غافل نشویم.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.