وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۶

آقای افشاری :

در این قسمت حدود سه تا از وظایف مکیال را خدمتتان عرض می کنیم؛ که مضمون این وظیفه ها این است که در مرحله اول اعتقاد و ایمان خودمان را حفظ کنیم. که با حفظ اعتقاد و ایمان ان شاءالله به دوران ظهور برسیم. و در مرحله دوم سلامت نفس و بدن خودمان را حفظ بکنیم، که پیرامون این موضوعات دو سه تا از وظیفه های هشتادگانه در جلد دوم مکیال آمده است.

مهم ترین مطلب این است که آدم ایمان و اعتقادش را خدایی نکرده از دست ندهد. چون آخرالزمان، شرّالزمان است، در هیچ مقطعی در تاریخ، تا این میزان فتنه، شر، گرفتاری و بدی در آن وجود ندارد که در آخرالزمان وجود دارد.

روایت داریم در آخرالزمان، انسان دین خودش را می فروشد به گونه ای که ممکن است صبح مومن باشد و عصر کافر شود، یا عصر، مومن باشد و صبح کافر گردد. یعنی در آخرالزمان اینقدر اوضاع به هم ریخته و آشفته است که یک نفر صبح ایمان دارد، عصر ایمان ندارد. و روایت دیگر، در آخرالزمان، نگه داشتن ایمان به منزله نگه داشتن گلوله آتش در کف دست است.

شرایط اینقدر سخت می شود و ریزشها بسیار زیاد می شود، که امام سجاد(ع) در آن روایت معروف به ابوخالد کابلی می فرماید: مردم آن دوره افضل کل زمان ها هستند (البته منظور امام آنهایی است که ایمان خودشان را حفظ می کنند) که در این انواع شرّها، گرفتاری ها و گناهانی که مردم را احاطه کرده، در حالی که امامی نیست، پیامبری نیست، امام زمان عج را ما نمی بینیم و با این شرایط بعضی ها باز ایمان خودشان را حفظ می کنند و ایمانشان را نگه می دارند. که امام سجاد(ع) می فرماید: «مردم این دوره، افضل کل زمانها هستند.»

برای حفظ ایمانمان چیکار بکنیم؟

وظیفه اول بحث تهذیب نفس است. (صوت اول وظایف را دوستان یکبار گوش کنند و مواردی که گفته شده را رعایت بکنند)

ائمه معصومین برای حفظ ایمان در آخرالزمان، دعایی را توصیه کردند، امام صادق(ع) فرمودند: پس از این شبهه ای شما را خواهد رسید که بدون نشانه ی دیده شدنی و امام هدایت کننده ای و از آن نجات نمی یابند مگر کسی که «دعای غریق» را بخواند.

راوی می گوید گفتم دعای غریق چگونه است؟ امام فرمود:

« یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»

راوی می گوید این دعا را تکرار کردم و خواندم یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبی علی دینک.

امام فرمود: خداوند مقلب القلوب و الابصار است اما دعا را همانگونه بخوان که من خواندم و از دعا چیزی کم و زیاد نکن.

دعای غریق، تجویز امام صادق(ع) برای مردم آخرالزمان است. که مداومت بر خواندن این دعا یکی از وظایف ما منتظران است. در کتاب مکیال به عنوان وظیفه شماره ۱۹ بیان شده است. بهتر است این دعا را در قنوت نمازهایمان هم بخوانیم.

از آیت الله بهجت (ره) سوال کردند کی این دعا را بخوانیم؟ فرمودند: «وقت خواندن این دعا همین چند روز دنیاست، اگر در این روزها این دعا را نخوانیم پس کی می خواهیم بخوانیم.»

یعنی به نوعی آیت الله بهجت گفتند که هر روز این دعا را بخوانید.

حفظ سلامتی بدن:

آخرالزمان دوره ای است پر از حوادث و بلاها، ارضی و سمایی از همه نوعش و هر چی هم به ظهور نزدیک تر می شویم، این بلاهای ارضی و سمایی زیاد می شود و خیلی ها هستند که جانشان را از دست می دهند و عمرشان کفاف نمی دهد.

در خصوص این موضوع هم در مقوله مهدویت، در کتاب مکیال دو وظیفه آمده؛ وظیفه ۲۳ و ۲۴ که انجام آن وظایف هر چند برای امام زمان و به قصد سلامتی حضرت است اما باعث سلامتی خودمان می شود که عبارتند از:

۱. صدقه دادن برای سلامتی امام زمان

۲. صدقه دادن به نیابت از امام زمان

صدقه مشکلات ما را رفع می کند و از مصادیق مودت و مهربانی نسبت به امام است.

ما برای سلامتی عزیزان و نزدیکان خود صدقه می دهیم، چه کسی عزیزتر و نزدیک تر از امام زمان عج است؟ برای وجود نازنین حضرت هم باید صدقه داد.

پیامبر (ص) می فرماید: «هیچ بنده ای به او ایمان نیاورد تا اینکه من نزد او از خودش محبوب تر باشم و خاندان و عترت من از خاندان و عترت او نزد خودش محبوب تر باشد و ذات من از ذات خودش در نزد او محبوب تر باشد»

یعنی باید امام زمان را بیشتر از خودت دوست داشته باشی و برای امام زمان عج صدقه بدهی و بدان امام به هیچ عنوان به صدقه ی من و شما نیازی ندارد؛ خود ما هستیم که نیاز داریم.

امام می فرماید: «خداوند به واسطه من بلا را از اهل و شیعه ام دفع می کند.» همه ی بلاهای عالم به واسطه امام زمان از شیعیان دفع می شود. حضرت به صدقه ما نیاز ندارد، این ما هستیم که به دادن صدقه سلامتی خود را تضمین می کنیم.

روایت است از پیامبر (ص) که می فرماید: بر هر مسلمانی است که هر روز صدقه بدهد. از پیامبر سوال کردند اگر مال ندارد چیکار کند؟ پیامبر(ص) فرمود: « برداشتن چیزهای آسیب رسان از سر راه صدقه است. نشان دادن راه به کسی، عیادت بیمار، امر به معروف و نهی از منکر و جواب سلام هم صدقه است.»

یعنی همه ی این کارها را هم می توانیم به نیابت از امام با قصد صدقه انجام بدهیم که مصداق صدقه است و به وظیفه ۲۳ و ۲۴ کتاب مکیال هم عمل کرده ایم.

چند راهکار مهدوی برای درک مقام امام :

۱. خواندن چهل صبح دعای عهد.

این چهل صبح دعای عهد را بخوانیم ان شاءالله اگر ظهور را درک کردیم یار حضرت می شویم، اگر از دنیا رفتیم رجعت می کنیم.

۲. روایت از امام صادق (ع) است، هر کس بعد از نماز صبح و ظهرش صلوات را با عجل فرجهم بگوید، نمی میرد تا امام زمان را درک کند.

۳.خواندن مسبحات پیش از خواب.

امام باقر (ع) فرمودند: «هر کس سور مسبحات را پیش از خواب بخواند نمی میرد تا امام زمان را درک کند و اگر بمیرد در جوار پیامبر(ص) خواهد بود.»

مسبحات کدام سوره هاست؟

حدید، حشر ،تغابن، صف، جمعه، اعلی.

آیت الله قاضی به شاگردانش خواندن مسبحات پیش از خواب را توصیه می کردند.

۴. امام صادق(ع) فرمود: «هر کس سوره اسراء (بنی اسرائیل) را در شب جمعه بخواند نمی میرد تا امام زمان را درک کند و از یاران حضرت بشود.»

۵. خواندن دعای طول عمر؛ روایت است هر کس بعد از نمازهای واجب این دعا را بخواند، خداوند آنقدر عمرش را طولانی می کند و زندگی اش ادامه دارد که از زندگی دلتنگ می شود و به دیدار امام عصر نائل می شود. این دعای چهار خطی را بعد از نماز بخوانید.

دعای طول عمر :

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَكَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّكَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ فى شَىْءٍ أَنَا فاعِلُهُ كَتَرَدُّدى فى قَبْضِ رُوحِ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَاَكْرَهُ مَسآئَتَهُ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجَّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَالْعافِيَةَ وَالنَّصْرَ وَلا تَسُؤْنى فى نَفْسى وَلا فى اَحَدٍ مِنْ اَحِبَّتى


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.