وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۳

آقای افشاری :

وظیفه ترک گناه:

بزرگترین فاصله ای که بین ما و امام زمان وجود دارد و عامل این جدایی هست؛ گناهان ما هست. این گناهان ماست که هر چه بیشتر باشد ما را از امام زمان دورتر می کند و اگر این گناهان کمتر می بود، قطعا فاصله ما با حضرت کمتر می شد. بویژه امام زمانی که هفته ای دو مرتبه نامه اعمال ما را نظارت می کند و در شبهای قدر مقدرات کل سال ما را امضا می کند و در طول سال شاهد گناهان ما هست. وظیفه ما این است که یک توبه ی واقعی از گناهان بکنیم و حقوق را به صاحبان حقوق برگردانیم، در کتاب مکیال، این وظیفه به عنوان وظیفه ۶۱ قید شده، که هر کس به این وظیفه به نحو شایسته عمل کند، فاصله و مانع بزرگی را بین خود و امام برداشته است.

اهمیت این وظیفه در آن حد است که امام زمان عج، در توقیعش به شیخ مفید، یکی از عوامل اصلی غیبتش را گناهان ما شیعیان ذکر کرده و حضرت فرموده: «علت مخفی شدن و غیبت ما چیزی نیست، جز مواردی که از کردار ناپسند شیعیان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از شیعیانمان نداریم.»

ما در طول زندگی مان شاید خیلی توبه کردیم، آیا تا به حال شده به خاطر امام زمان توبه کرده باشی؟ یعنی بگویی مهدی جان من به خاطر شما توبه می کنم تا به تو نزدیک شوم. این توبه خیلی ارزشمند است. اگر می خواهیم یار و عاشق حضرت باشیم؛ یکی از بهترین کارهایی که حضرت را خوشحال می کند و ما را به حضرت نزدیک می کند؛ توبه واقعی است که به خاطر خود حضرت باشد.

توبه کاران مهدوی، کسانی که می خواهند برای امام زمان توبه کنند؛ در سه مقطع زمانی می توانند توبه کنند: یک مقطعی در دوران غیبت کبری ست، یعنی همین دورانی که الان هستیم. یک مقطعی هست؛ ۶ ماه قبل از ظهور است، که خیلی شرایط خاصی است، با آن ۵ نشانه ای که رخ می دهد، حضور حضرت قطعی می شود و همه می دانند که حضرت ۶ ماه دیگه ظهور می کند. یا در آن پنج نشانه صیحه آسمانی که زده میشه، این ترس و وحشتی که کل جهان را فرا می گیرد، خیلی از افراد توبه می کنند، از صدای صیحه تا ظهور حدود سه و نیم ماه است. بعضی ها هم بعد از ظهور، با دیدن حضرت توبه می کنند.

به نظر شما ارزشمندترین زمان برای توبه چه زمانی است؟ قطعا در دوران فعلی، در دوران غیبت کبری، که هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و نشانه های اصلی بروز نکرده. و الّا در ۶ ماه منتهی به ظهور که، ظهور قطعی می شود؛ همه سراغ توبه می روند. بعد از صیحه و فریاد آسمانی جبرائیل، خیلی از افراد به سمت امام زمان می آیند.

هنر این است که الان توبه کنی و الان به سمت امام بروی.

ما با گناهانمان در سپاه امام زمان عج جایگاهی نداریم . وقتی که یک حقوق مالی یا غیر مالی (غیبت، تهمت و امثالهم) را از یک سری افراد تضییع کرده ایم.

یعنی توبه از گناه یکی از عواملی است که ما را به سمت حضرت می کشاند. حداقل می توانیم بگوییم ما منتظر حضرت هستیم و می خواهیم در زمره یاران حضرت باشیم، والّا با این شرایط جایگاهی در سپاه حضرت نداریم. چون این اعمال برازنده یاران حضرت و یک منتظر نیست؛ حداقل باید از اعمال فعلیش توبه کند؛ تا شرایط ورود به یار حضرت را پیدا کند.

ارکان توبه:

۱. تصمیم قلبی و ندامت و پشیمانی از گناه

۲. عدم تکرار معاصی

۳. جبران حقوق=(حقوق الهی یا حقوق مردم)

ذکر یا نماز توبه:

نماز دو رکعتی آمرزش گناهان؛ در هر رکعت بعد از حمد، ۶۰ مرتبه سوره توحید خوانده می شود. با همین نماز می شود توبه کرد.

طبق روایات یکی از ذکرهای موثر در توبه، گفتن ۷۰ مرتبه ذکر استغفار بعد از نماز عصر است (استغفرالله و اتوب الیه) بویژه استمرار داشتن بر این عمل.

توبه، بدون ذکر هم می شود اگر آن سه ارکان مذکور را اجرا بکنیم؛ ما توبه کردیم. اما این نماز و اذکار هم نقطه عطفی است برای کسی که توبه می کند بعد از اینکه توبه کردیم باید حقوق را جبران کنیم.

حقوق دو دسته اند: حقوق الهی و حق الناس

حقوق الهی: اگر کسی نماز فوت شده یا روزه قضا دارد، حسابش را با خدا تصفیه کند و حقوق را به جا بیاورد. یا حداقل در وصیت نامه اش قید کند که وراث این کار را انجام دهند.

حق الناس دو دسته است:

حقوق غیر مالی(تهمت، غیبت و امثالهم) که برای رضایت گرفتنش دو تا وجه دارد: یا به این افراد دسترسی داریم یا نداریم. اگر دسترسی داریم گرفتن رضایت مفسده دارد؛ که در همچین مواقعی برایشان خیرات بدهیم، اعمال مستحبی انجام دهیم، اینها باعث می شود که آن تهمتها و غیبتها و امثالهم رفع شود، در مواردی هم که دسترسی داریم اگر مفسده ندارد رضایت بگیریم.

حقوق مالی: اگر به صاحب مال، دسترسی داریم؛ دین مالی را ادا بکنیم و اگر دسترسی نداریم که می توانیم با ردّ مظالم به نیابت از همه دیونی که بدهکار هستیم را ادا کنیم. رد مظالم را برای وصیت نگذارید که آدم زنده هم می تواند رد مظالم بدهد و این مشکل و گرفتاری را مرتفع کند.

رد مظالم خیلی ضروریست.

آیت الله آقا سید علی قاضی می فرماید: «تا این دیونها و حقوق های مالی و غیرمالی که از مردم به گردن تو هست بر آورده نکنی؛ ابواب ِبرکات، رحمت و فیوضات به تو باز نمی شود.»

این قدر این حق الناس مهم است.

و بعد از توبه باید در نگه داشتن توبه تلاش بکنیم که جزو سپاه و یاران حضرت بمانیم.

یک ذکر برای نگه داشتن توبه، فرازی است از دعای ابوحمزه ثمالی که ان شاءالله در قنوت نمازهای مان بخوانیم و با این ذکر توبه را نگه داریم:


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.