وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۳

آقای افشاری :

وظیفه سوم منتظران "دعوت کردن مردم به سوی امام عصر عج" است، که فضایل باور نکردنی پیرامون این موضوع در روایات ذکر شده است.

فضایل شگفت انگیز دعوت کننده مردم به سوی امام عصر طبق آیات و احادیث:

در آیه ۳۲ سوره مائده، خداوند متعال می فرماید: "اگر یک نفر را بکشی، گویی کل عالم را کُشتی، و اگر یک نفر را زنده کردی گویی کل عالم را زنده کردی". در تفسیر، زنده کردن فقط آن نیست که وقتی کسی در دریا غرق می شود؛ نجاتش بدهیم، بلکه اگر گمراهی را هدایت دینی بکنیم، بویژه در عصر حاضر که اصل هدایت، هدایت مردم به سمت امامشان است و بالاتر از این هدایتی نیست، با استناد به این آیه نورانی، ثواب هدایت کلِّ بشریت را دارد.

یکی از اصلی ترین مصادیق در خصوص دعوت مردم به سوی امام، امر به معروف و نهی از منکر است، و هر فضیلتی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، مشمول کسی می شود که مردم را به سوی امام زمان دعوت می کند.

طبق روایت بهترین خلق خدا بعد از امام، کسی است که ائمه را دوست بدارد و مردم را به سوی آنها دعوت کند، از این دسته انسانها به عنوان بهترین مردم یاد شده است.

امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «اگر کسی بر سر یتیمی دست بکشد به ازای هر مویی که از زیر دست او می گذرد؛ خداوند یک کاخی در بهشت به او می دهد.» و در ادامه می فرمایند: «سختر از حال یتیم، حال آن کسی است که از امامش جدا شده و نمی تواند به حضور امام برسد و در شناخت امام دچار تردید است، و هر کدام از شیعیانِ ما که جاهل را به سمت امام دعوت کند و این یتیم را بیاورد و بر دامان امام بنشاند؛ درجه و رتبه او در بهشت هم رتبه ما خواهد بود.»

طبق روایت از امام سجاد(ع): خداوند به حضرت موسی فرمود: «یا موسی مرا نزد مخلوقم و مخلوقم را نزد من محبوب کن .» موسی (ع) عرض کرد: «چگونه من تو را محبوب کنم» فرمود: «نعمت ها، بخشش ها و آن نیکی هایی که به مردم کردم را به آنها بگو، تا دو گروه را به سمت من بیاوری، دسته اول گمراه و دسته دوم دور افتاده؛ که اگر این کار را بکنی از عبادت صد هزار سال که روزهایش روزه باشی و شب هایش را نماز به پا داری بهتر است» موسی گفت: «آن گناهکار کیست و آن دور افتاده کیست» خداوند فرمود: «گناهکار آن بنده ای است که از من فراری است و بخاطر گناهانش نمی خواهد به سمت من بیاید، دور افتاده از من کسی است که نسبت به امام زمانش جاهل است و امام زمانش را نمی شناسد که اگر او را به سمت من بیاوری این ثواب را برایت در نظر می گیرم.»

امام کاظم(ع) فرمود: «کسی که ایتام و ضعفای شیعه(منظور ضعیفی که نسبت به امام خودش شناخت کمتری دارد) را به سمت ما بیاورد؛ فضیلتش از یک میلیون عابد نزد خدا بالاتر است، چون آن عابد فقط هم و غم خودش را دارد؛ اما آن عالم همّ و غم هدایت بقیه را هم دارد.»

حدیث تکان دهنده از امام هادی (ع) که وظیفه ما را در قبال امام زمان عج بسیار سنگین می کند!

امام هادی(ع) در این حدیث می فرمایند: اگر نبودند کسانی از علما که بعد از غیبت قائم(ع)، مردم را به سوی او دعوت کنند؛ و با ادله از امامشان دفاع کنند و در افتادن بنده های ضعیف در دام ابلیس و سرکشان نجاتشان دهند، هیچ کس نمی مانْد مگر اینکه از دین خدا بر می گشت و این افراد که به سوی امام دعوت می کنند، زمام دلهای ضعیف شیعه ما را به دست می گیرند همانطور که ناخدا سکان کشتی را به دست می گیرد.» و به فرموده امام هادی (ع) اینها برترِ کلِّ خلایق هستند.

اگر ما به این وظیفه درست عمل کنیم؛ خیلی از مشکلات حل می شود و خیلی از مردم امام زمانی می شوند. کسی که این وظیفه را انجام دهد طبق روایت اجر "شهید" دارد.

کسی که می خواهد در زمینه دعوت مردم به سوی امام عصر قوی تر باشد؛ باید اطلاعاتش نسبت به حضرت بیشتر باشد و شناخت عمیق تری نسبت به حضرت داشته باشد تا بتواند مردم را به سوی امام دعوت کند.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.