نگاهی به فلسفه برای کودکان ازمنظر فلسفه تعلیم وتربیت
عنوان: نگاهی به فلسفه برای کودکان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت
نویسنده: سعید ضرغامی
چکیده کتاب
این کتاب یکی از۱۲ کتابی است که در مورد فلسفه برای کودک در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای طرح«تهیه و تدوین درس نامه های تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» نوشته شد.
این مجموعه اولین گامی است که در ایران برای تربیت مربی فلسفه برای کودکان، مطابق با معیارهای جهانی و با مطالعۀ برنامه دیگر کشورها در این حوزه برداشته شده است.
دربخش نخست پس ازتعریف برخی مفاهیم بنیادی، مانند فلسفه، تربیت و فلسفه تربیت، درمورد آموزش فلسفه سخن گفته شده است ودر پی آن آموزش فلسفه در ایران در روندی تاریخی گزارش شده است.
پس از ترسیم جایگاه فلسفه آموزی درنظام آموزشی کشور و مبانی نظری برنامه فلسفه برای کودکان، دربخش دوم درباره برخی فلسفه های تربیتی و نسبت آن ها با برنامه فلسفه برای کودکان، سخن گفته شده است.
لیپمن، بنیان گذار فلسفه برای کودکان، بر آن است که هدف کلی آموزش فلسفه برای کودکان، کمک به آنها برای درست فکرکردن، درباره چیستی و چرایی موضوع های گوناگون زندگی از موضوع های روزمره گرفته تا موضوع های بنیادی تر و بلندمدت ترباشد.او اهداف این برنامه را به پنج گروه تقسیم می کند:
بهبودتوانایی استدلال
پرورش خلاقیت
رشد توانائیهای فردی ومیان فردی
پرورش فهم اخلاقی
پرورش توانایی یافتن معنا درتجربه
بدیهی است مطالعه این مجموعه شرط لازم، و نه کافی، جهت مربی گری فلسفه برای کودکان است و شرکت در کارگاههای عملی و دوره کارورزی نیز در کنار مطالعه این مجموعه به مربیان کودک توصیه می شود.