درمان اختلالات ریاضی
عنوان: درمان اختلالات ریاضی
نویسنده: دکترمصطفی تبریزی
مترجمان: نرگس تبریزی و علیرضا تبریزی
چکیده کتاب
تعدادزیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در یادگیری ریاضی مشکل دارند و با این که به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند، پیشرفت مورد انتظار را ندارند.معمولاً آموزگاران برای پیشرفت درسی اینگونه دانش آموزان اقدامات زیادی را انجام میدهند مثلاً پند و اندرز می کنند یا سرزنش و مواخذه می کنند، یا دانش آموز را با دیگران مقایسه میکند، گاهی از والدین کمک می گیرند.اما به کارگیری اکثر موارد فوق موجب پیشرفت تحصیلی نخواهد شد.
اولین قدم درمورد این کودکان مطمئن شدن ازطبیعی بودن کودک است .بایدبدانیم کودک عقب ماندگی ذهنی ندارد، مبتلا به ضایعه مغزی نیست وبه لحاظ روانی عادی است.این کار توسط متخصصین مربوطه انجام میشود.
برای درمان اختلال ریاضی، قبل ازاینکه به تمرین وتکرار عملیات ریاضی بپردازیم ،لازم است مبانی وپیش نیازهای رشدی را مورد توجه قراردهیم، بدون توجه به این پیش نیازها وبازپروری آنچه لازم است، تدریس مفاهیم ریاضی به دانش اموزآن مانند هل دادن ماشین است که اگرچه ماشین را چند متربه جلو می کشاند، اما سرانجام ماشین می ایستد.یک راننده هشیار به جای هل دادن ماشین به تعمیر ورفع نقص آن اقدام می کند.
درلابه لای فصول کتاب تمرین های سودمندی برای رفع مشکلات توجه، دقت، تمرکز آورده شده سپس مفاهیم پایه و بنیادی که قبل از مدرسه باید در ذهن کودک شکل بگیرد لیست شده است.بهتراست معلم کلاس اول ابتدایی قبل ازشروع تدریس مفاهیم ریاضی از فهم این مفاهیم توسط کودک مطمئن شود.
این کتاب با ارائه چک لیست مفاهیم ریاضی اول تا پنجم همه مربیان ابتدایی را در ارزیابی وکمک به دانش آموزان هدایت می کند.