ارزشیابی شخصیت کودکان براساس آزمون های ترسیمی
چکیده کتاب
نقاشی کودک یک پیام است،آنچه را که او نمی تواند به لفظ در آورد، در نقاشی به ما انتقال می دهد. بررسی و درک «زبان» نقاشی،اطلاعات ارزندهای در اختیار والدین، مربیان،روانشناسان و همه کسانی می گذارند که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند.
اکتشاف نظام دار این قلمرو ،به آخرین دهه های قرن گذشته باز می گردد و بر قوانینی متکی است که خط شناسی نیز از آنها سود جسته است.همچنین دیدگاه روان تحلیل گری بر اساس بررسی گسترده معانی نمادهایی که در خواب دیده ها،اسطوره ها،افسانه ها و درزندگی بازیافته میشوند به غنای آن در حال حاضر کمک کرده است.
کودک همه مسائل زندگی خود را به واسطه نقاشی به تجربه در می آورد،خود را می آزماید،و« من» خویشتن را بنا می کند. خطوط ترسیمی،انعکاسی از دنیای هیجانی او هستند و نقاشی به تنهایی به منزله جهانی است که به موازات افزایش هوشیاری و دگرگونیهای کودک،متحول می گردد.
این کتاب که در پی اثر دیگری در همین قلمرو منتشر میشود نه تنها الگوی جامعی از تفسیر نقاشی در بررسی های بالینی را به دست میدهند بلکه حاصل بیش از چهار سال تحقیق بر اساس آزمایشات کودکان ایرانی است.
در بخش اول که به آزمون «آدمک رنگی» اختصاص داده شده؛دستور اجرا, شیوه نمره گذاری تست و همچنین جدولهای هنجار گزینی ارائه شده اند که می توان با مراجعه به آنها تراز عقلی کودکان ۵ تا ۱۳ ساله را به طور دقیق, تمایز یافته و تحلیلی تعیین کرد.
تلاش گروهی از دانشجویان ،توفیق تدارک هنجارها و جداول مربوط به کودکان ایرانی در این تست را برای ما فراهم کرده است.
در بخش دوم این کتاب،پس از بررسی تحولات عا طفی کودک بر اساس تست «آدمک های رنگی» به ارائه نشانه هائی پرداخته ایم که اختلالات جسمی،عقلی و عاطفی کودکان را برجسته می سازند.
از آنجا که درخت به منزله تصویری است که معادل تجسم انسانی تلقی می گردد و انعکاسی از فرافکنی عمیق ترین سطح هوشیاری را تشکیل می دهند. در بخش سوم اثر حاضر، به ارائه اصول نظری و چگونگی تفسیر نتایج ترسیم درخت،از زاویه تحول شناختی و عاطفی مبادرت کردهایم.
در بخش چهارم،معنای رمزی عناصری را که در پیرامون یک موضوع اصلی به تصویر کشیده میشوند و هر یک میتواند راهی به سوی ناهشیار کودک بگشایند موضوع بررسی قرار داده ایم.