وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۷

آقای افشاری :

ما حوائج و خواسته هایمان را از امام زمان عج طلب کنیم و در زمان گرفتاری به امام زمان مراجعه کنیم. این وظیفه در کتاب مکیال، بعنوان وظیفه ۴۷ ذکر شده و دلایل بسیار زیادی را برای این موضوع آورده که در قالب چند نکته بیان می شود:

بحث اول اینست که:

در حال حاضر امام زمان عج واسطه فیض الهـی بر روی زمین است. یعنی حوائج کل مردم دنیا (با هر دین و با هر آیینی) اگر قرار است برآورده شود از طریق امام زمان برآورده می شود.

او واسطه فیض الهی در زمین است هر کس هر برکت، نعمت، رزق و خوبی به او می رسد؛ از طریق امام زمان به او می رسد. پس بهتر اینست وقتی ما مشکل و گرفتاری و خواسته ای داریم؛ دم خانه امام زمان بریم و خواسته و مشکلاتمان را به خود حضرت بگوییم.

یکی از علما در قبرستان تخت فولاد اصفهان، به محضر امام زمان رسید. از حضرت درخواست علم اکسیر و علم کیمیا کرد؛ امام به او فرمودند: «به علوم غریبه چکار داری، من ذکری به تو یاد می دهم که بهتر از علوم غریبه است و می توانی با آن حوائجت را بگیری. هر وقت مشکلی پیدا کردی به خداوند بگو: یا محمد یا علی یا فاطمه یاحسن یا حسین یا صاحب الزمان ادرکنی و لاتهلکنی و آن فرد عرض کرد فکر کنم فعل آخر را اشتباه گفتی. چون تعدادی نام بردی، آخر کار باید بگویی ادرکونی=[مرا دریابید] امام فرمود: نه فعل را درست بکار بردم؛ در حال حاضر واسطه فیض الهی بر روی زمین من هستم. نام آنها را می بری؛ اما از طریق من مشکل حل می شود.»

یعنی اگر ما در طول زندگیمان و در سایر اماکن زیارتی هر حاجتی از هر امامی بخواهیم؛ آنها هم حواله می کنند به واسطه فیض که امام زمان عج است و حاجت ما از طریق امام زمان برآورده می شود.

امام زمان عج را دیدند که بعضی از کاغذها دستش بود، می خواند و بعضی از کاغذها را می بوسید روی چشمشان می گذاشت؛ سوال کردند این کاغذها چیست؟ امام فرمود: «اینها حوائجی ست که مردم از امامزاده خواستند و آن امامزاده ها به من حواله کرده، که من برآورده کنم.» از حضرت پرسیدند چرا بعضی از کاغذها را میبوسی؟ فرمود: «اینها حواله های عمویم عباس است.» یعنی ما اگر از حضرت ابوالفضل که باب الحوائج است، حاجت بخواهیم، او هم به امام زمان حواله می کند.

در کتاب در محضر لاهوتیان، که احوالات شیخ جعفر آقای مجتهدی نوشته شده، داستان زیبایی گفته شده از سه تا جوان مسیحی که در کوههای بین اتریش و آلمان زیر بهمن گرفتار می شوند، در زیر برفها یکی از جوانها که مسیحی بوده به حضرت عیسی متوسل می شود و حضرت مسیح، به امام زمان حواله می کند و امام زمان شیخ جعفر آقای مجتهدی را به دامنه کوه می فرستد و آن جوانها را از زیر برف در میاورد.

یعنی هر کسی با هر دین و آیینی در عالم حاجتی دارد، باید امام زمان حاجتش را بدهد.

حالا برای ما شیعیان که امام زمانی هستیم، زشت نیست که حاجتمان را از امام زمان نخواهیم؟ و مشکلمان را در خونه کس دیگه ببریم؟

در روایت هست هر کس سراغ امام نرود و ضرر کند؛ جز خودش کسی دیگری را ملامت نکند.

در زیارت جامعه میخوانیم:

"فازَ مَن تَمَسَّکَ بِکُم وَ اَمِنَ مَن لَجَاَ اِلَیکُم"

"هر کس به شما تمسک جست رستگار شد هر کس به شما پناه آورد امان یافت"

همانطور که به ما وظیفه کردند در زمان گرفتاری دم خونه امام بریم؛ خداوند سبحان برای امام هم وظیفه کرده، کمک و رسیدگی به بیچارگان و امان دادن به بی پناهان را. یعنی خدا رسیدگی به ما را هم جزو وظایف امام قرار داده؛ که ما باید از امام بخواهیم تا این اتفاق بیفتد.

بحث بعدی:

فرض بگیرید الان حضرت، در غیبت نبودند؛ آیا اینطور نیست که وقتی که امام یک منزل مشخصی دارد، همه مردم گروه گروه بهش مراجعه کنند،حوائج و مشکلاتشان را از امام بخواهند، بالطبع این اتفاقات بعد از ظهور رخ می دهد. الان هم که امام در غیبت است؛ می توانی حوائجت را از حضرت بخواهی. گر چه که خود امام می بیند و می داند و خودش فرموده هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست؛ اما ما وظیفه داریم که این خواسته را بخواهیم؛ از امامی باب الله است.

در هر دوره اے از مقاطع دنیا یک امامی باب الهی است، که الان امام مهدی عج باب الهی است و کسی که بخواهد دم خانه خدا برود؛ باید از طریق باب الهی وارد شود.

فردی به امام هـادی(ع) گفت: چطور اسرار خصوصی و مشکلاتم را به شما بگویم؟

امام به او فرمود: «لبت را تکان بده و خواسته ات را بگو، ما متوجه می شویم و خواسته ات به ما می رسد.»

هر کس در مشکلات سراغ این منبع نرود و خواسته اش را به امام نگوید؛ ضرر کرده است، البته منافاتی با این ندارد که ما از سایر حضرات معصومین، حاجت بخواهیم، امام زمان هم مخالف این موضوع نیست.

فردی در مسجد جمکران به حضرت متوسل شده بود؛ نتیجه نگرفت،گله کرد گفت: «یا صاحب الزمان! بد نیست با وجود شما من در خونه حضرت عباس بروم و از ایشان حاجت بخواهم؟» در عالم خواب حضرت به او فرمود: «نه تنها بد نیست حتی به تو یاد میدهم که اگر از حضرت عباس حاجت خواستی چه بگویی» و یاد داد که موقع حاجت خواستن از حضرت عباس بگوید: " یا ابالغوث ادرکنی"

روشهای متوسل به امام عصر:

نماز امام زمان در جمکران، نماز امام زمان در منزل، عریضه نویسی خدمت حضرت و گفتن ذکرهای متعدد، در فصل هفتم کتاب صحیفه مهدیه این روشها آمده، اما هر کس به هر طریقی که دلش همراهی می کند با حضرت مناجات کند، و حوائجش را از حضرت بخواهد که قطعا حضرت می شنود و پاسخ می دهد.


تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.