کتاب آشنایی با قرآن جلد چهارم
عنوان: کتاب آشنایی با قرآن جلد چهارم
نویسنده: شهید مطهری
چکیده کتاب
مجموعه کتاب ۱۴ جلدى آشنایى با قرآن سلسله ای از مباحث تفسیرى استاد شهید مطهرى در سالهاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى است که اکثر آن ها در بین سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ شمسى گفته شده است.جلد اول این مجموعه مقدمه و پیشدرآمدى بر این سلسله مباحث محسوب مىشود که در آن به مسائلى همچون زبان قرآن، مخاطبهاى قرآن، عقل از دیدگاه قرآن و... پرداخته شده است.در مجلدات بعدى تفسیر آیاتى از برخى سور قرآن از جمله حمد، بقره، انفال، توبه، نور و تقریباً جزء سىام قرآن انجام شده است.ویژگى های برجسته این مباحث می توان توجه به مسائل و موضوعات فکرى و اجتماعى روز در حین تفسیر آیات قرآنى است که موجب تازگى و زنده بودن این مباحث گردیده است.ویژگى دیگر بیان روشن و روان آن است.
خلاصه كتاب:
آشنایی با قرآن جلد۴ ،مربوط به تفسیر سوره نور است. .
«تفسیر سوره نور»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (١) الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلا تَأْخُذْکُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ (٢) الزَّانِی لا یَنْکِحُ إلا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَالزَّانِیَةُ لا یَنْکِحُهَا إِلا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذَلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ(٣)
به مناسبت ایام وفات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها – بانویی که ” سیّدةُ نساءِ العالمین” و مظهر اعلای عفاف در عالم اسلام است – می باشد ،بنا شد که سوره مبارکه نور را تفسیر کنیم و علت انتخاب این سوره این است که بیشتر آیات این سوره (در اطراف مسائل مربوط به عفاف است) .
می فرماید در این سوره یک سوره یک سلسله آیات روشن آورده ایم ، باشد که شما متذکر شوید و بیدار و هشیار گردید . این که در ابتدا می فرماید “سوره ای است که نازل کرده ایم ” تنها سوره ای که با این جمله شروع می شود این سوره است . ما بسیاری از سوره ها داریم که از ابتدا که شروع می شود به این عنوان است که ” کتابی فرود آوردیم” یعنی به همه قرآن اشاره می کند ،ولی اینجا تنها به همین سوره اشاره می کند معلوم می شود که یک عنایت خاصی به مفاد این سوره دارد .