کتاب آشنایی با قرآن جلد سوم
عنوان: کتاب آشنایی با قرآن جلد سوم
نویسنده: شهید مطهری
چکیده کتاب
مجموعه کتاب ۱۴ جلدى آشنایى با قرآن سلسله ای از مباحث تفسیرى استاد شهید مطهرى در سالهاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى است که اکثر آن ها در بین سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ شمسى گفته شده است.جلد اول این مجموعه مقدمه و پیشدرآمدى بر این سلسله مباحث محسوب مىشود که در آن به مسائلى همچون زبان قرآن، مخاطبهاى قرآن، عقل از دیدگاه قرآن و... پرداخته شده است.در مجلدات بعدى تفسیر آیاتى از برخى سور قرآن از جمله حمد، بقره، انفال، توبه، نور و تقریباً جزء سىام قرآن انجام شده است.ویژگى های برجسته این مباحث می توان توجه به مسائل و موضوعات فکرى و اجتماعى روز در حین تفسیر آیات قرآنى است که موجب تازگى و زنده بودن این مباحث گردیده است.ویژگى دیگر بیان روشن و روان آن است.
خلاصه كتاب:
آشنایی با قرآن جلد۳ ،شامل تفسیر سوره انفال و سوره توبه می باشد.
«تفسیر سوره انفال»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الأرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (٢٦) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٢٧) وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (٢٨) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (٢٩)
ترجمه آیه اول : به یاد آورید زمانی را که جمعیتی اندک بودید و مردمی ناتوان در روی زمین به شمار می آمدید.بیم آن داشتید که مردم دیگر شما را بربایند . پس خدای متعال شما را مأوی داد و با یاری خودش ، یاری و تاید و تقویت نمود و شما را از نعمتهای پاکیزه و خوب برخوردار کرد . همه اینها برای این است که شما شاکر و سپاسگزار باشید.
به طور کلی قرآن کریم همواره کوشش می کند که اعتماد مسلمین و مؤمنین را به ایمانشان جلب کند ، یعنی می خواهد به آنها بفهماند که ایمان داشتن و مسلمان درست و واقعی بودن چه آثاری و نتایج خوبی دارد .خیلی کوشش می کند که توجه ما را به این نکته جلب کند، و هرگز نتایج خوب ایمان و مسلمانی را محول نمی کند به دنیای دیگر، و به اصطلاح حواله به نسیه نمی کند که به مردم بگوید بیایید چنین عمل کنید ، زحمات عبادت را تحمل کنید و نتیجه ایمانتان را فقط در دنیای دیگر به انسان می رسد . این یک منطق است ولی منطق قرآن این نیست .