کتاب دادگستر جهان

کتاب شماره ۱۵ :

عنوان: کتاب دادگستر جهان

دادگستر جهان اثر آيت‌الله ابراهیم امينى، از كتاب‌هاى عمومى در مباحث مهدویت بوده كه به شرح احوال و پاسخ به شبهاتى درباره امام مهدى(عج) پرداخته و به زبان فارسى، در سال ۱۳۴۶ ش نوشته شده است.

نویسنده انگيزه خود را از نگارش، رخنه شبهات در اعتقادات جوانان و دانش‌آموختگان مى‌داند كه از سوى نويسندگان، پاسخى مناسب و شايسته نگرفته‌اند.

در مقدمات، ضمن بررسى آينده جهان از نظر شيعه، به اين نكته اشاره شده است كه اسلام با جهانى شدن مخالف نبوده، بلكه خود داعيه جهانى دارد؛ اما در شرايط كنونى، اين پروسه به نفع فرهنگ غرب تمام خواهد شد و فرهنگ‌هاى ديگر از جمله اسلام، در برابر مادى‌گرى غرب، در معرض تهديدى جدى است.

فصول این کتاب ارزشمند:

در فصل اول، با اشاره به چند حديث نبوى، از آن‌ها چنين استفاده شده است كه موضوع «مهدى» و «قائم» در زمان رسول اكرم(ص) امر روشنى بوده و ايشان ضمن اشاره به علامات و آثار آن حضرت، هميشه مى‌فرمود: مهدى و قائم موعود، از عترت من خواهد بود.

فصل دوم، اختصاص دارد به اثبات اين مطلب كه علاوه بر وجود احاديث مهدویت در كتاب‌هاى اهل سنت، اين احاديث از تواتر و اطمينان بالايى برخوردار مى‌باشند.

در فصل سوم، با اشاره به اين كه موضوع مهدویت و منجى در صدر اسلام، امرى قطعى بوده و مردم فقط در فروعش بحث می‌كردند، به معرفى مدعیان دروغين مهدویت پرداخته است.

فصل چهارم، به نقد اين نظريه پرداخته كه مهدویت شيعه، برگرفته از ساير عقايد و اديان بوده و ضمن بررسى عقيده مهدویت در اديان ديگر، ديگاه قرآن نسبت به اين آموزه را تحليل كرده است.

در فصل پنجم، رابطه نبوت عامه و امامت بررسى شده و بعد از اقامه برهان عقلى و نقلى بر امامت، بودن امام زمان(عج) در عالم هورقليا نقد شده است.

نویسنده در فصول بعدى، به اثبات حجيت احاديث اهل‌بيت(ع) براى همه مسلمانان پرداخته و ضمن معرفى پدر و مادر امام زمان(عج)، نظر علماى اهل سنت پيرامون تولد مهدى را بررسى كرده است.

وى با اشاره به اين مطلب كه دين اسلام شامل دو دسته از احكام فردى و اجتماعى است، به تبيين برخى از احكام اجتماعى پرداخته و در ادامه، تشكيل حكومت اسلامى را به عنوان تنها راه رسيدن به عرصه عملى اين قوانين معرفى كرده است.

وى پس از بيان آيات و روايات متعدد و إثبات اين كه تشكيل حكومت اسلامى در همه زمان‌ها، يكى از اصول پذيرفته شده اسلامى است، به اين نكته إشاره كرده كه شايد برخى افراد به بهانه وجود چند حديث، از انجام اين وظيفه بزرگ شانه خالى كرده و خويشتن را با انجام برخى مراسم مذهبى دلخوش بدارند؛ به همين جهت در إدامه مطالب، به بررسى و نقد اين روايات پرداخته است.

ايشان روايات مذكور را به پنج دسته تقسيم كرده كه يكى از آن‌ها، روايت معروف «كل راية» است. وى در نقد و بررسى اين روايت معتقد است اين احاديث، تنها قيام‌هايى را مردود مى‌شمارد، كه رهبر آن، مدّعى مهدویت بوده و به عنوان قائم آل محمد قيام كند، يا هدف غير الهى داشته باشد و يا بدون تهيّه مقدمات لازم و قبل از فرا رسيدن زمان مناسب، اقدام شود.

غيبت صغرى و كبرى، نواب اربعه، فلسفه طولانى شدن غيبت، مهدى در كتب اهل سنت، علائم و شرايط ظهور، ياوران وى، احاديث، منابع، تأليفات و اقوال بزرگان اهل سنت، از ديگر مباحث كتاب است.

🌸ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌸

 کتاب دادگستر جهان
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.