کتاب تاریخ الغیبة الصغری‌

کتاب شماره ۱۴ :

عنوان: کتاب تاریخ الغیبة الصغری‌

از جمله آثار علمی مفصلی که در موضوع مهدویت تالیف شده، مجموعه‌ای چهار جلدی است که توسط شهید آیة الله سید محمد صدر با عناوین زیر نوشته شده است:

جلد اول تاریخ الغیبة الصغری

جلد دوم تاریخ الغیبة الکبری

جلد سوم تاریخ ما بعد الظهور

جلد چهارم الیوم الموعود

معرفی اجمالی: همانگونه که از نامهای این چهار جلد بر می‌آید هر کدام به موضوعی خاص پرداخته و مجموعه آن را موسوعة الامام المهدی نام گذاشته ولی بر روی جلد کتاب عناوین اختصاصی هر کدام آمده است. گفته می‌شود بخشی از این مجموعه دست نویس است و هنوز منتشر نشده است.

در جلد اول پس از بیان زندگی امامین عسکریین علیه‌السّلام به اوضاع معاصر ولادت و غیبت صغری اشاره شده است. بخشی مباحث نیز به سفرای اربعه و چگونگی ارتباط امام عصر با شیعیان اختصاص دارد.

جلد دوم به موضوع غیبت و علل آن، ملاقاتها و توقیعات امام، تاریخ انسانیت در این عصر و بخشی به نشانه‌های ظهور پرداخته است.

جلد سوم درباره چگونگی ظهور امام مهدی عج و غلبه او بر جهان نوشته شده

جلد چهارم درباره اوضاع عصر حکومت آن حضرت سخن می‌گوید.

🔹نشانه‌های ظهور

مؤلف در بخش نشانه‌های ظهور با نگاهی نو ضمن بیان تفاوت میان شرایط و نشانه‌ها، به این موضوع پرداخته است.

شهید صدر در کتاب چهارم، اعتقاد به روز موعود و درخشان بودن آینده بشریت را از دو دیدگاه مادی و دینی بررسی کرده است. وی پس از بیان مقدمه‌ای به بیان مادیت تاریخی و مباحثی فلسفی در این باره می‌پردازد.

منابع مؤلف فراوان است و به صورت گسترده از کتب شیعه و اهل سنت اعم از تاریخ و حدیث و رجال و... بهره برده است. به رغم آنکه کتاب موسوعه و مجلدات چهارگانه آن جایگاه خاصی در بیان آثار مهدوی دارد و مؤلف آن که از علمای شیعه امامیه است، مباحث جدیدی را طرح کرده و به تفصیل درباره هر موضوع بحث و بررسی کرده است.

همچنین با روایات و اخبار گوناگون به گونه‌ای عالمانه برخورد می‌کند که کمتر اینگونه به آن پرداخته شده است.

🌸ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌸

 کتاب تاریخ الغیبة الصغری‌
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.