نماز های مستحبی

نماز های مستحبی

نماز یکشنبه های ذی‌القعده

نماز یکشنبه های ذی‌القعده

🔸فضیلت : برای نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده ثواب زیادی ذکر شده، از جمله از رسول اکرم(ص) نقل شده هر کس این نماز را به جا آورد، توبه‌اش‌ مقبول و گناهانش آمرزیده می‌شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان می‌میرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمی‌شود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد و...

برخی از عالمان اخلاق از جمله میرزا جواد ملکی تبریزی به خواندن این نماز توصیه کرده‌اند.

🔸چگونگی ادای نماز : برای خواندن این نماز لازم است در یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده، غسل کرده و برای نماز وضو بگیرد و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به‌جا آورد که در هر رکعت، یک‌بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک‌بار سوره ناس و یک‌بار سوره فلق خوانده می‌شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یک‌بار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان دعای زیر را بخواند

«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»

نماز دهه اول ذی‌الحجه

نماز دهه اول ذی‌الحجه

🔸فضیلت : بر پایه روایتی که در کتاب اقبال الاعمال نقل شده، امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق(ع) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذی‌الحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد. سید ابن طاووس این مطلب را از کتاب ابن اُشناس نقل کرده است. بنابر آنچه در کتاب وسائل الشیعه آمده نام کتاب ابن اشناس، «عمل ذی‌الحجه» بوده است.

🔸چگونگی ادای نماز : نماز دهه اول ذی‌الحجه در ده شب اول این ماه بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود. این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد و سوره اخلاص، آیه « وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»خوانده می‌شود.

🔸ترجمه : «و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام كردیم. تا آنكه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش، و [كار آنان را] اصلاح كن، و راه فسادگران را پیروى مكن »

آیه مذکور به میقات چهل روزه موسی در طور سيناء برای گرفتن الواح اشاره دارد. در این مدت برادرش هارون، به عنوان جانشین او در میان بنی‌اسرائیل بود. بر اساس این آیه، موسی ابتدا ۳۰ شب در طور سیناء ماند، سپس ۱۰ شب دیگر به آن اضافه شد. در برخی روایات، ۳۰ شب به ماه ذی‌القعده و ۱۰ شب دیگر به دهه اول ذی‌الحجه تفسیر شده است.

نماز روز جمعه ماه رجب

نماز روز جمعه ماه رجب

بین نماز ظهر و عصر

۴ رکعت ( دوتا دو رکعت )

بعد از حمد

۷ مرتبه آیهٔ الکرسی

۵ مرتبه قل هوالله

۱۰ مرتبه ذکر ( استغفرالله الذی لا اله الا هو و اسئله التوبه )

هر چهار رکعت به همین شکل خونده میشه


نماز لَیلَةُ الدّفن

نماز لَیلَةُ الدّفن

🔸نام ها :نام‌های این نماز، نماز هدیه (صلاة الهدیه) و نماز شب دفن (صلاة لیلة الدفن) و نماز وحشت (صلاة الوحشة) است. به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.

🔸فضیلت : بر پایه روایتی که در کتاب اقبال الاعمال نقل شده، امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق(ع) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذی‌الحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد. سید ابن طاووس این مطلب را از کتاب ابن اُشناس نقل کرده است. بنابر آنچه در کتاب وسائل الشیعه آمده نام کتاب ابن اشناس، «عمل ذی‌الحجه» بوده است.

🔸چگونگی ادای نماز : براساس روایات، سه شیوه برای نماز لیلة الدفن نقل شده است.

صورت اول:در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر خوانده شود و بعد از سلام نماز بگوید: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان». (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را ببرد)

صورت دوم:در رکعت اول یک مرتبه حمد و دو مرتبه سوره توحید (قل هو اللَّه) و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را خوانده و بعد از سلام نماز بگوید: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را بگوید

صورت سوم:در رکعت اول، بعد از حمد، دو مرتبه سوره توحید و یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم،‌ پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود.

🔸ثواب خواندن این نماز: پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود: «بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید. پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

نماز لیلة الرّغائب

نماز لیلة الرّغائب

🔸 اوّلین شب جمعه ماه رجب را «لیلة الرّغائب» گویند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتى که فضیلت ماه رجب را بیان مى‌کرد فرمود: «از اوّلین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرّغائب» نامیدند».

☘️ آنگاه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله اعمالى را براى آن شب به این کیفیّت بیان فرمود:

◻️ روز پنج شنبه اوّل ماه را روزه مى‌گیرى، چون شب جمعه فرا رسید،

◻️ میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مى‌گذارى (هر دو رکعت به یک سلام)

و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه»و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را مى خوانى.

✨«أللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَعَلى آلِهِ» پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مى‌گویى:

نماز شب اول ماه شعبان

نماز شب اول ماه شعبان

✨به نقل از پيامبر اكرم -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است :

هركس در شب اول ماه شعبان  دوازده ركعت نماز در هر ركعت «فاتحة الكتاب»  یک بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ»   پانزده بار-بخواند، خداوند متعال ثواب  دوازده هزار شهيد را به او عطا نموده و عبادت دوازده هزار سال را براى او مى‌نويسد و همانند روزى كه از مادر متولد شده، از گناهان بيرون مى‌آيد و نيز خداوند در برابر هر آيه‌اى از قرآن كه [در اين نماز]قرائت نموده، يك كاخ در بهشت به او عطا مى‌كند

نماز شب هشتم ماه شعبان

نماز شب هشتم ماه شعبان

✍ در کتاب شریف و ارزشمند اقبال الاعمال مرحوم سید ابن طاوس به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلّم آمده است:

هركس در شب هشتم ماه شعبان دو  ركعت نماز بخواند -در ركعت اول بعد از حمد، آيه‌ى آمَنَ اَلرَّسُولُ ... را پنج بار بخواند و بعدش هم پانزده مرتبه سوره‌ توحید بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد، یکبار آیه « قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» را بخواند و بعدش هم پانزده بار سوره توحید بخواند اگر به اندازه‌ى خار و خاشاك كف دريا گناه داشته باشد، پاكيزه از دنيا مى‌رود و گويى كه تورات، انجيل، زبور و فرقان [قرآن]را قرائت كرده است.

✅ آیه ۲۸۵و ۲۸۶سوره‌ی بقره آیه (آمَنَ الرَّسُولُ هست)هر دو آیه باید باهم خوانده شود

✅ آیه ۲۸۵و ۲۸۶سوره‌ی بقره آیه (آمَنَ الرَّسُولُ هست)هر دو آیه باید باهم خوانده شود

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ، لاَيُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَتُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَطَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

سوره کهف آیه۱۱۰

قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا

✅ کسانی که این آیات را از حفظ نیستند می توانند از روی قرآن یا موبایل بخوانند یا یه کسی بخواند و او هم تکرار کند

✅ گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای خواندن این آیات نیاز نیست لکن می توان به قصد مطلق ذکر(یعنی به قصد بهره بردن از ثواب) گفت

🔸 تذکرات مربوط به نمارهای مستحبی

در تمام نماز ها(چه واجب چه مستحب) لازم نيست نيت را به زبان آوریم همين اندازه كه در ذهن خود بنا داریم فلان نماز مستحبی را بخوانیم کافیست البته اگر نیت را به زبان هم بیاوریم اشکالی ندارد(مثلا بگوید دو رکعت نماز شب هشتم ماه شعبان می خوانم قربه الی الله)

تمام نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند و اصولا نباید برای هیچ کدام از نماز های مستحبی اذان و اقامه گفت(جایز نیست)❌

تمام نمازهای مستحبی را می توان به صورت نشسته هم بخوانیم، حتی می توان یک رکعت را ایستاده و رکعت دیگر را نشسته خواند ولی کسی که بتواند ایستاده بخواند ثوابش بیشتر است

در بلند یا آهسته خواندن حمد و سوره و سایر اذکار نمازهای مستحبی مخیر هستیم یعنی هم میتوانیم بلند بخوانیم هم آهسته، ولی خانم ها اگر صدایشان را نامحرم میشنود آهسته بخوانند

نماز جعفر طیار

نماز جعفر طیار

🔸جناب جعفر طیار، برادر نازنین امیرالمومنین علیه السلام بود.

پیامبر صلی الله علیه وآله به او فرمود: به عنوان هدیه نمازی به تو یاد می‌دهم که اگر توانستی هر روز بخوان، اگر نتوانستی هر دو روز، یا هرجمعه، یا ماهی یکبار، یا سالی یکبار بخوان، زیرا هربار که این نماز خوانده شود، خدا گناهانی را که بین این نماز و دفعه قبل بوده می‌آمرزد.

📚 وسائل الشیعه ج8 ص52.

🔸طریقه نماز جعفر

نماز جعفر طیار چهار رکعت است.

(دو تا دو رکعتی ، به نیت نماز جعفر)

طبق روایات، بعد از حمد، هر سوره‌ای را که بخواهیم می‌توانیم بخوانیم؛

اما بهتر است که این سوره‌ها خوانده شود:

🔹در رکعت اول پس از حمد، سوره زلزال

🔹در رکعت دوم پس از حمد، سوره عادیات

🔹در رکعت سوم پس از حمد، سوره نصر

🔹 در رکعت چهارم پس از حمد سوره توحید

در این نماز باید سیصد مرتبه ذکر تسبیحات اربعه یعنی «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ‌ » گفته شود. (یعنی در هر رکعت 75 مرتبه) به این نحو که :

🔻بعد از حمد و سوره، 15 مرتبه

🔻در رکوع 10مرتبه

🔻پس از سر برداشتن از رکوع، 10 مرتبه

🔻در سجده اول 10مرتبه

🔻پس از سر برداشتن از سجده اول 10مرتبه

🔻در سجده دوم 10مرتبه

🔻پس از سر برداشتن از سجده دوم 10مرتبه

👈 سه نکته:

اگر کسی فرصت ندارد می‌تواند چهار رکعت نماز را بدون این سیصد ذکر تسبیحات بخواند و سیصد مرتبه را بعد از نماز در حال انجام کارهای خود بخواند.

اگر کسی در جایی از نماز، تسبیحات را فراموش کند هرجا یادش آمد می‌تواند آن را جبران کند.

این نماز را همیشه می‌توان خواند اما بهترین وقت آن، «صدر روز جمعه» است. یعنی اندکی بعد از طلوع آفتاب روز جمعه.

نمازمستحبی روز جمعه

نمازمستحبی روز جمعه

دو رکعت نماز در روز جمعه بعد از نماز ظهر(جمعه) که باعث محفوظ ماندن از بلاها وفتنه ها تا هفته بعد می شود ……از دست ندهیم

🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸

مرحوم شیخ عباس قمی اعلی الله تعالی مقامه در مفاتیح

از مرحوم شيخ طوسى از كتاب‏ «مصباح المتهجد» اینگونه نقل فرموده است که : از امامان عليهم السّلام روايت شده: هر كه در روز جمعه پس از نماز ظهر دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ

خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، آن بهشتى كه انباشته از بركت و نعمت است و آبادكنندگانش فرشتگان هستند،

مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ. 

در كنار پيامبر، محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) و پدرمان ابراهيم بر او درود و سلام باد.

تا جمعه ديگر دچار فتنه‏ اى نشود، و حق تعالى او را در كنار و به همراه محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.

علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى «وَ اَبِينَا» بگويد «وَ اَبِيهِ»

چون وقت خاص این نماز با برکت فقط در همین زمان مخصوص است سعی کنیم از دست ندهیم و اعضای خانواده راهم ترغیب به این نماز کنیم تا ان شاءالله تعالی همگی از بلا وفتنه های آخر الزمان محفوظ بمانیم آمین یارب العالمین 🤲🌷

تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
4379
3261
26201
3769992
65588
94505
3821821