نقد فیلم تعالی
نقد فیلم تعالی
نخستین تجربه سینمایی والی فیستر در حوزه سینمای علمی تخیلی با بودجه یکصد میلیون دلاری است. فارغ از تم اصلی فیلم که به تلاش یک زوج دانشمند برای کشف جهشی بزرگ در علم به منظور کنترل اداره جهان می پردازد، سابقه هنری سازنده فیلم است که جلب توجه میکند. همکاری نزدیک با کریستوفرنولان کارگردان مشهور امریکایی به عنوان فیلمبردار فیلم هایی چون شوالیه تاریکی The dark knight ،تلقین Inception و یادگاری memento نام والی فیستر را به عنوان تکنسینی قابل بر سر زبانها انداخت.از این رو نخستین تجربه سینمایی او بیش از بیش کنجکاوی ایجاد میکرد. ویل کستر(با بازی جانی دپ) و اِولین (بابازی رِبکا هال) برروی یک پروژه هوش مصنوعی کار میکنند که نه تنها توانایی تفکر وتصمیم گیری دارد، بلکه به لحاظ احساسی نیز تاحدودی شبیه به انسان عمل میکند. معرفی این برنامه در یک کنفرانس علمی، موجب عکس العمل تند مخالفین شد، آنها بر این باور بودند، این پیشرفت شگرف و بی نظیر علمی، میتواند منجر به هرج و مرج در جوامع انسانی شود.
آنها برای رهایی از این خطر و نجات بشر چاره را در نابودی و حذف فیزیکی ویل کستر دیدند بنابراین با استفاده از گلوله های حاوی مواد خاص رادیواکتیو او را ترور می کنند. کستر که دیگر چند روز دیگر زنده نخواهد ماند، همسر ودوستش را متقاعد میکند تا اطلاعات و داده های مغزی اش را برروی هوش مصنوعی ( البته دور از چشمان دوست و دشمن) آپلود کنند.دیری نمی پاید که این ابرهوش مصنوعی به تهدیدی جدی برای بشریت تبدیل میشود. قصه تا اینجا روند ملایم و آرامی دارد و با انجام عمل آپلود ، فازجدیدی در چگونگی ارتباط اولین و همسرِ مجازی اش شکل میگیرد.در طول داستان شرایطی شکل میگیرد که به لحاظ نحوه برقرای ارتباط حسی و عاطفی تلاش بیشتری از جانب اولین را شاهدیم. از این منظر انتظار داریم فیلم اوج و فرود روایی را در این عرصه روایی تجربه کند اما کارگردان به سادگی از این موقعیت عبور کرده؛ بطوریکه جز نابودی کستر مجازی، چاره ایی برای اولین باقی نمیگذارد.
شاید انتخاب چنین موضوعی الزامات داستانپردازی خاص خود را طلب کند.عاملی که از آن غفلت شده. از این رو ریتم فیلم کند و کشدار به نظر میرسد. چیزی که شاید هدف سازنده فیلم نبوده اما در شکل فعلی گریزی از آن نیست.در فیلم تعالی برخلاف کلیشه های رایج در مورد پیوند و یا ترکیب انسان، مغز انسان برروی یک هوش مصنوعی آپلود شده و دیگر از ناتوانیِ احساسی کامپیوتر خبری نیست و این قدرت طلبی وزیاده خواهی این ابرکامپیوتر با دادهای مغزی انسانی در به تسلط درآوردن و کنترل انسان ها که میتوانست فرصتی برای ترقی و پیشرفت بشریت باشد، تبدیل به دشمن انسان میشود.در دقایق پایانی نیر کستر به همراه اولین که مغز اونیز بر روی سیستم آپلود شده ، به جاودانگی می رسند.پایانی که میتواند مقدمه ای برای قسمت بعدی این فیلم باشد. توجه داستان به درگیری های بیرونی و مواجهه های دو گروه موافقین و مخالفین این پیشرفت علمی معطوف شده است درحالیکه تمرکز روایت بر روی مواجهه اولین و همسر مجازی اش از قدرت دراماتیک بیشتری برای داستانپردازی برخوردار بود و می توانست این قصه را نسبت به موارد مشابه قبلی متمایز و ماندگارتر کند.
به لحاظ فنی، فیلمبرداری استاندارد وقابل قبول از جِس هالی که کار شاخص و مطرحی قبل از تعالی نداشته است و همچنین جلوه های ویژه با کیفیت بالای فیلم به همراه صداگذاری وموسیقی مناسب همگی موجب کیفیت بالای بصری فیلم شده اند. آپلود اطلاعات و دادهای مغز انسانی برروی کامپیوتر که درسال ۲۰۱۴ در فیلم تعالی به آن پرداخته شده است، از جمله تلاش هایی است که در اوایل قرن بیست و یکم انجام شده و در فصل پایانی کتاب"انسان خردمند" نوشته یووال نوح هراری نیز به آن اشاره شده است، رویکردی مادیگرایانه به جهان هستی دارد که با حذف یگانه خداوند قادر متعال و خلق خدایی ساخته دست بشر و نیز حذف اراده و اختیار انسان ها برآن ها مسلط شده و آنهارا به استثمار میکند.
اشکال عمده این دسته از فیلمها و کتابها در نگاه اول اینست که با ساده انگاری مسائل وموضوعات پیچیده علمی و یا سیاسی همراه با نوعی کلی نگری، مطالب عمیق و وسیع را ساده سازی کرده و عمومی میکند . چیزی که از عمق و غنای داستان میکاهد و داستان بی رمقِ فیلم را فدای بلندپروازی سازندگان فیلم در پرداختن به مفاهیم عمیق فلسفی و یا علمی البته به گونه ای سطحی و خام دستانه که نتیجه ای جز سردرگمی و یا گمراهی به همراه نخواهد داشت،کرده است که به همذات پنداری مخاطب با شخصیت ها و فضای داستانی آسیب جدی وارد کرده است.
سینما هنری زنده و پویا است. نسبتی با پیام دهی مستقیم اخلاقی و یا فلسفی ندارد و انتقال هر پیامی به صورت کاملا نامحسوس و در زیر لایه های ناپیدای قصه صورت میگیرد. تعالی چنین اصلی را تا حدودی نقض میکند. از این رو آن تاثیری را که انتظارش را داریم ایجاد نمیکند. شاید اشکال فیلم در بافت روایی آن باشد. ساختار داستانی ای که از آن انسجامی که برای جذب مخاطب نیاز دارد،دور افتاده است.
⭕️نقد فیلم، به صورت آنلاین برگزار میشود ... برای اطلاع از روز و ساعت و نحوه شرکت، از طریق لینک زیر، وارد گروه واتس آپ شوید⭕️
لینک گروه نقد فیلم واتس آپ کلیک کنید