• هوش میان فردی

    ویژگی های هوش میان فردی

    مهارت در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی

    مهارت نگاه کردن به موقعیت ها از زوایای متفاوت

    مهارت در سنجش هیجانات ،انگیزه ها، تمایلات و منظور کسانی که دور و برشان هستند.

    مهارت در فرونشاندن اختلافات در داخل گروه ها

    ایجاد روابط مثبت با دیگران

    تکنیک های آموزشی هوش میان فردی

    ۱- در میان گذاشتن مسائل با همکلاسی ها: مثلاً در مورد مطالبی که هم اکنون به عنوان شد, از همکلاسی خود سوالی بپرسید

    ۲- پیکره های انسانی:هر زمانی که دانش آموزان در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا یک مفهوم خاص را به صورت فیزیکی نشان دهند می توان گفت نوعی پیکره انسانی شکل گرفته است. مثلاً در یک ردیف افراد هر فرد نشانه یک کلمه است و به این ترتیب از کنار هم قرار گرفتن دانش آموزان جمله ای ساخته می شود

    ۳- گروه های همکار: به کارگیری گروه های کوچک برای رسیدن به یک هدف مشترک آموزشی مفید است مثلاً در گروه های سه چهار نفره یک تکلیف درسی را انجام دهم نفر اول قسمت ابتدایی نفر دوم قسمت بعدی و همینطور تا انتهای تکالیف تقسیم شود

    ۴- بازی های صفحه ای: خود بچه ها می توانند با هم بازی جدیدی با قوانین موجود طراحی کنند و از این بازی مطالب زیادی یاد بگیرند.

    ۵-شبیه سازی: برای مثال دانش‌آموزان برای نشان دادن یک دوره تاریخی،به سبک آن روزگاران، لباس می پوشند،محیط کلاس را به شکل آن زمان طراحی می کنند

    پرسشنامه هوش میان فردی در بزرگسالان

      ۱-فردی هستم که دیگران معمولاً برای مشورت و راهنمایی خواستن نزد من می آیند.

      ۲-ورزش های گروهی مانند بدمینتون والیبال یا بیسبال را بر ورزش های انفرادی مانند شنا یا دویدن ترجیح می دهم

      ۳-وقتی دچار مشکل می شوم, بیشتر دوست دارم از فرد دیگری کمک بگیرم, تا اینکه خود به تنهایی به آن بپردازم.

      ۴-حداقل سه دوست صمیمی دارم.

      ۵-از تفریحات گروهی بیشتر از فعالیت‌های فردی لذت می برم

      ۶-از آموزش دادن دانسته های خود به فرد یا گروهی از افراد لذت میبرم.

      ۷-من همواره خود را در موقعیت فرمانده تصور میکنم

      ۸-وقتی در میان جمع هستم احساس راحتی میکنم

      ۹-از پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی لذت می برم.

      ۱۰-ترجیح میدهم بعد از ظهر های خود را در مهمانی های شاد بگذرانم تا اینکه تنها در خانه بمانم.

      ۵-از تفریحات گروهی بیشتر از فعالیت‌های فردی لذت می برم

      ۶-از آموزش دادن دانسته های خود به فرد یا گروهی از افراد لذت میبرم.

      ۷-من همواره خود را در موقعیت فرمانده تصور میکنم

      ۸-وقتی در میان جمع هستم احساس راحتی میکنم

      ۹-از پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی لذت می برم.

      ۱۰-ترجیح میدهم بعد از ظهر های خود را در مهمانی های شاد بگذرانم تا اینکه تنها در خانه بمانم.

    پرسشنامه هوش میان فردی در دانش آموزان

    ۱-با همسالان خود معاشرت دارد

    ۲-به نظر می‌رسد که از توانایی ذاتی ریاست برخوردار است.

    ۳-معمولاً دوستان خود را نصیحت می کند.

    ۴-به نظر می رسد که با چم و خم زندگی شهری آشناست

    ۵-عضو باشگاه رسمی همسالان خود است.

    ۶-از تدریس به سایر کودکان, لذت می برد.

    ۷-از بازی با دیگر کودکان لذت میبرد

    ۸-دو یا چند دوست صمیمی دارد

    ۹-از حس همدردی بالایی برخوردار است

    ۱۰-دیگران از معاشرت با او لذت می برند

  • هوش حرکتی- جسمانی

    ویژگی های هوش حرکتی-جسمانی

    مهارت در به کارگیری کل بدن برای بیان افکارواحساسات(زبان بدن)

    قدرت خوب مهارت های فیزیکی خاص مثل تعادل،هماهنگی،چالاکی،انعطاف پذیری

    لذت بردن از ساختن چیزها با دست

    تکنیک های آموزشی هوش حرکتی جسمانی

    ۱- واکنش های بدنی: مثلاً از دانش آموز بخواهیم دستهای خود را به علامت درک مطلب بالا ببرد اگر مطلب راخوب متوجه نشدند فقط انگشت کوچک را بالا ببرد اگر خوب متوجه شدند هر پنج انگشت را بالا ببرند

    ۲- نمایش های کلاسی: مثلاً برای نمایش صحنه نبرد تاریخی آدمک های کوچکی را روی میز بگذارند وانها را حرکت دهند

    ۳- مفاهیم حرکتی: مسائل متفاوت در دروس متفاوت با پانتومیم های ساده نمایش داده می شود -تفکر های عمل مدار: برای دانش آموزانی که دارای هوش حرکتی جسمانی هستند باید فرصت‌های فراهم شود تا از طریق لمس کردن اشیا یا ساختن اشیا با دست خود،به دانسته های خود بیافزایند

    ۴- نقشه های بدنی: بدن انسان را می توان در حوزه های خاصی از دانش, دنبال ابزار ی آموزشی مورد استفاده قرار داد. ساده ترین آن استفاده از انگشتان برای شمارش و محاسبه است یا مثلاً بدن انسان را مانندنقشه جغرافیای یک کشور فرض کرد و جای استان های متفاوت را روی آن مشخص کرد

    پرسشنامه هوش حرکتی جسمانی در بزرگسالان

      ۱-حداقل در یک ورزش یا فعالیت فیزیکی به طور منظم شرکت دارم.

      ۲-برای بررسی مشکلات این مدت ها بدون حرکت در جایی بنشینم.

      ۳-به کارهایی که با دست انجام می‌گیرند مانند خیاطی، بافندگی، کنده کاری و نجاری علاقه دارم.

      ۴-بهترین افکار زمانی به سراغ من می‌آیند که مشغول پیاده روی، دویدن یا سایر حرکات فیزیکی در بیرون خانه هستم.

      ۵-اغلب دوست دارم که اوقات فراغت خود را بیرون از منزل سپری کنم.

      ۶-معمولاً هنگام صحبت کردن دست های خود را حرکت میدهم

      ۷-احتیاج دارم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیزی آن را لمس کنم.

      ۸-اسب سواری جسورانه دیگر کار های مهیج لذت می برم.

      ۹-خود را انعطاف پذیر می دانم.

      ۱۰-ترجیح می دهم مهارت های جدید را تجربه کند تا این که آنها را بخوانم یادر فیلم ببینم.

    پرسشنامه هوش حرکتی جسمانی در دانش آموزان

    ۱-در یک یا چند حرکت ورزشی بسیار خوب عمل می کند

    ۲-زمانی که برای مدت طولانی در نقطه‌ای بنشیند دائماً تکان می خورد ونا آرامی می کند.

    ۳-حرکات دیگران را به راحتی تقلید می‌کند.

    ۴-از جدا کردن قطعات و وسایل متفاوت و گذاشتن دوباره آنها سر جای خود لذت می برد.

    ۵-دستهای خود را روی چیزی که می بیند می گذارد.

    ۶-از دویدن پریدن سوت زدن و فعالیت هایی از این قبیل لذت می برد.

    ۷-بیانات خود را بسیار با احساس ادا میکند.

    ۸-در کارهای دستی, مهارت زیادی دارد( برای مثال نجاری بافندگی و مکانیکی )و به سایر فعالیت های حرکتی, علاقه نشان می دهد.

    ۹-هنگام فکر کردن یا کار کردن سایر احساسات فیزیکی را نیز گزارش می کند.

    ۱۰-از کار کردن با گل رس و سایر تجربیات لامسه ای لذت می برد.

  • هوش طبیعت گرا

    ویژگی های هوش طبیعت گرا

    توانایی تشخیص و درک از ارتباط ما با طبیعت

    این افراد سازگاری بیشتری با طبیعت دارند

    علاقمند موضوعاتی از قبیل گیاه شناسی زیست شناسی و جانور شناسی هستند

    از باغبانی کشف طبیعت پیاده روی و چادر زدن در طبیعت لذت می برند

    این افراد به سرعت از جزئی ترین تغییرات در محیط شان آگاه می شود

    توانایی شناسایی دیگر پدیده های طبیعی ( مانند تشکیل ابر ها و کوه ها)

    تکنیک های آموزشی هوش طبیعت گرا

    ۱- پیاده روی در طبیعت: یکی از روش های تقویت مطالب آموخته شده در کلاس درس, پیاده روی در طبیعت است. علوم و ریاضیات را می توان به کمک طبیعت بهتر آموخت..

    ۲- دریچه‌هایی به سمت یادگیری: نگریستن به بیرون از پنجره تکنیکی است که آموزگاران می توانند از آن برای پیشبرد اهداف آموزشی خود کمک بگیرند

    ۳-گیاهان به عنوان وسایل صحنه:اگر رفتن به بیرون از کلاس و پیاده‌روی در طبیعت برای شما امکان پذیر نیست در کلاس خود پنجره مرا نگاه کردن به بیرون داریم یکی دیگر از راه حل های ممکن این است که طبیعت را به کلاس بسیاری از معلمان با قرار دادن گل ها و گیاهان خانگی در کنار پنجره کلاس محیط را برای یادگیری دانش آموزانبسیاری از معلمان با قرار دادن گل ها و گیاهان خانگی در کنار پنجره کلاس محیط رو برای یادگیری دانش آموزان فراهم می کنند.

    ۴- آوردن حیوانات خانگی به کلاس درس: می‌توان در کلاس حیوانات خانگی را در قفس نگهداری کرد اولین فایده. این کار این است که محیط امنی برای دانش آموزان طبیعت گرا فراهم می کنند در ثانی فواید بی شمار این شیوه آموزشی مثل مطالعه، یادداشت برداری از رفتار حیوان مقدار غذای مصرفی, افزایش وزن موجب بهبودمهارت های محاسباتی اومیشود

    ۵-مطالعه طبیعت: این شیوه بدان معناست که هر موضوعی را که تدریس می‌کنیم چه تاریخ باشد یا علوم یا ریاضیات باید با طبیعت و محیط زیست در ارتباط باشد در وقع طبیعت بایدبا تمام فعالیت هایی که در طول روز در مدرسه انجام می شود تلفیق شود.

    پرسشنامه هوش طبیعت گرا در بزرگسالان

      ۱-دوست دارم زمان هایی را به کوهنوردی, پیاده روی یا حتی قدم زدن در طبیعت اختصاص عضو یکی از سازمان‌های مربوط به طبیعت هستند و به نجات طبیعت از نابودی کمک می کنم

      ۲-حیواناتی را در اطراف خانه ام پرورش می‌دهم

      ۳-ه تفریحاتی می پردازم که به نوعی با طبیعت در ارتباط اند (مانند مشاهده پرندگان )

      ۴-در دوره ها یا کانون های مربوط به طبیعت نام نویسی کرده ام (مانند گیاه شناسی یا جانور شناسی )

      ۵-تفاوت های موجود میان انواع درختان, سگ ها, پرندگان یا سایر گیاهان و جانوران را به خوبی بیان می کنم.

      ۶-تمایل دارم کتاب‌ها یا مجلات را بخوانم یا برنامه‌های تلویزیونی را ببینم که به نوعی به طبیعت می پردازند

      ۷-در تعطیلات خود, ترجیح می دهم به مکان های طبیعی بروم تا به هتل

      ۸-از رفتن به باغ وحش و سایر مکان هایی که می توان به مطالعه عالم طبیعت پرداخت, لذت می برم.

      ۹-باغی دارم که از کارکردن در آن لذت می برم.

    پرسشنامه هوش طبیعت گرا در دانش آموزان

    ۱-در مورد حیوانات اهلی مورد علاقه‌اش, زیاد صحبت می کنند یا ترجیح می‌دهد بیشتر در طبیعت باشد

    ۲-رفتن به طبیعت, باغ وحش یاموزه های تاریخ طبیعی را دوست دارد

    ۳-به تشکیلات طبیعی, توجه و دقت فراوان دارد (در محیط های شهری, این توجه بیشتر به سمت طرز ساخت کفش های ورزشی یا انواع اتومبیل هاست)

    ۴-از آب دادن به گیاهان لذت می برد و به گیاهان کلاس توجه می کند.

    ۵-دوست دارد در کلاس نزدیک آکواریوم یا قفس حیوانات باشد.

    ۶-از مطالعه طبیعت گیاهان و حیوانات لذت میبرد.

    ۷-در کلاس در مورد حقوق حیوانات یا حفاظت از کره زمین صحبت می کند

    ۸-انجام کارهایی مانند مشاهده پرندگان, جمع آوری پروانه ها و سایر حشرات, مطالعه درختان ایا پرورش حیوانات لذت می برند.

    ۹-اغلب چیزهایی مانند حشرات, گلها, برگ ها با سایر چیزهای طبیعی را با خود به کلاس می‌آورد

    ۱۰-به موضوعاتی که مربوط به سیستم‌های زنده است, بسیار علاقه مند است.

  • هوش درون فردی

    ویژگی های هوش درون فردی

    قابلیت شناخت،تفسیر و درک احساسات و انگیزه های خود است

    در تحلیل نقاط قوت و ضعف خود مهارت بالایی دارند

    خودآگاهی آنها زیاد است

    درک روشن از ریشه انگیزه ها و احساسات خود دارند

    از تجزیه و تحلیل نظریه ها و ایده ها لذت می برند.

    تکنیک های آموزشی هوش طبیعت گرا

    ۱- دوره های واکنش یک دقیقه ای: فرصت کوتاهی برای تعامل و درون نگری و اندیشیدن بعد از آموزش هاست. به خصوص به دانش آموزان کمک می کند تا برای فعالیت بعدی آمادگی لازم را به دست بیاورند. سکوت ,معمولاً بهترین محیط برای واکنش است اما می‌توانید از موزیک تفکر به عنوان موسیقی متن استفاده کنید.

    ۲- -روابط فردی: یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که دانش آموزان درونگرا همواره از خود می پرسند, این است که این مطلب در زندگی من به چه کار می آید. یکی از وظایف مربیان این است که میان مطالبی که به دانش آموز آموزش میدهند و زندگی واقعی آنان ارتباط برقرار کند مثلاً پرسیدن این مطلب که چند نفر از شما تا به حال....

    ۳-ساعت آزاد: قرار دادن فرصت انتخاب در اختیار دانش آموزان, از جمله اصول اساسی تدریس خوب یکی از شیوه‌های خاص تدریس هوش درون فردی به شمار می آید.

    ۴- لحظه های عاطفی: آموزگاران ملزم به ایجاد لحظه های هستند که دانش آموزان در آن,احساساتی از قبیل خنده خشم مخالفت شدید و هیجان یا سایر احساسات دست یابند. روش نخست نشان دادن احساسات توسط خود مربی و دوم ترغیب دانش آموزان به بروز احساسات خود و روش آخر فراهم کردن شرایط برای تجربیاتی که منجر به بروز واکنشهای هیجانی دانش آموزان می شود است.

    ۵- جلسات تعیین هدف: یکی از ویژگی های افراد دارای هوش درون فردی بالا توانایی آنان در تعیین اهداف واقعی برای آینده است به همین دلیل آموزگارانی که فرصت های لازم را جهت تعیین هدف برای دانش آموزان فراهم می آورند در حقیقت به آمادگی آنان برای زندگی کمک فراوانی کرده اند این اهداف می تواند اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باشد.

    درون فردی در بزرگسالان

      ۱-معمولاً ساعاتی را در تنهایی به تفکر, مکاشفه و اندیشیدن به سوال های مهم زندگی می‌پردازم

      ۲-در جلسات مشاوره با سمینارهای رشد فردی شرکت می‌کنم تا چیزهای بیشتری در مورد خود بیاموزم

      ۳-من علاقه و دلخوشی خاصی دارم که اغلب اوقات خود را با آن سرگرم می کنم.

      ۴-اهداف مهمی برای زندگی خود تعیین کرده ام که مرتب به آنها فکر می کنم

      ۵-از ضعف ها و توانایی های خود آگاهی دارم

      ۶-ترجیح میدهم تا آخر هفته را به تنهایی در کلبه‌ای در جنگل سپری کنم, تا اینکه در یک تفریح گاه و در میان مردم باشم.

      ۷-وقایع و اتفاقات زندگی خود را در دفترچه یادداشت می کنم

      ۸-خود را مصمم و مستقل می دانم.

      ۹-فردی خویش فرما هستم یا حداقل به طور جدی،به شروع یک شغل اندیشیده ام.

    پرسشنامه هوش درون فردی در دانش آموزان

    ۱-استقلال و اراده بالایی دارد.

    ۲-قابلیت ها و ضعف های خود را میشناسد.

    ۳-وقتی تنها می ماند, به مطالعه یا بازی می پردازد.

    ۴-در شیوه زندگی و یادگیری, ساز خودش را می زند.

    ۵-از علایق و سرگرمی های خود, زیاد صحبت نمی کند.

    ۶-از عهده سرپرستی و مراقبت از خود, خوبی بر می آید.

    ۷-ترجیح می‌دهد به تنهایی کار کندتا با دیگران

    ۸-قادر است احساسات خود را به درستی بیان کند.

    ۹-قادر است از شکست‌ها و موفقیت‌های خود درس بگیرد.

    ۱۰-از عزت نفس بالایی برخوردار است

  • هوش منطقی وریاضی

    ویژگی های هوش منطقی و ریاضی

    توانایی استفاده مناسب از اعداد و ارقام

    قدرت تحلیل منطقی مسایل

    شناسایی الگو ها و یافتن روابط منطقی قضایا

    توانایی درک کردن زنجیره های طولانی استدلال

    انجام آزمایش های کنترل شده

    انجام محاسبات ریاضی وکارکردن بااشکال هندسی

    علاقمندی به انجام آزمایش های علمی

    تکنیک های آموزشی هوش منطقی و ریاضی

    ۱- محاسبه وکمیت نمایی: وارد شدن به حوزه اعداد و ارقام چه در زمینه علوم ،ریاضیات حتی ادبیات و تاریخ و جغرافی دانش آموزان باید بیاموزند ریاضیات تنها مربوط و متعلق به کلاس ریاضی نیست بلکه مربوط به کل زندگی می شود

    ۲- طبقه بندی و رده بندی: یکی از مزایای این تکنیک آن است که اطلاعات حول موضوع اصلی،سازماندهی می شود بنابراین بحث و گفت و گو، اندیشیدن و به خاطر آوردن اطلاعات را تسهیل می کند.

    ۳- پرسش های سقراط گونه: معلم به جای صحبت کردن با دانش آموزان در گفتگو های آنان شرکت می کند ودرستی و اشتباه بودن عقایدشان را تعیین کند.

    ۴- روش یافتاری(اکتشافی): این روش نقشه های منطقی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا با استفاده از آن راه خود را در قلمرو های آموزشی ناشناس بیابند

    ۵-تفکرعلمی: روش هایی وجود دارد که می توان به وسیله آن تفکر علمی را در برنامه‌های درسی گسترش داد خلاصه اینکه مطرح کردن معما انجام تجربیات علمی ،محاسبات ذهنی وبازی بااعداد درکلاس درس مفیداست.

    پرسشنامه هوش منطقی و ریاضی در بزرگسالان

      ۱- قادرم محاسبات اعداد را به راحتی در ذهن خود انجام دهم

      ۲-ریاضیات و علوم تجربی از دروس مورد علاقه من در دوران مدرسه به شمار می آمد

      ۳-از شرکت در مسابقات یا حل معما هایی که نیاز به تفکر منطقی دارد لذت می برم

      ۴-علاقه زیادی به تجربیات جدید و کنجکاوانه دارم

      ۵-در ذهن خود به دنبال کشف الگوها و ترتیب و توالی منطقی اشیا هستم

      ۶-به پیشرفت در علوم جدید علاقه دارم

      ۷-معتقدم که تقریباً هر چیزی از یک توضیح عقلانی برخوردار است گاهی به مفاهیم واضح ، انتزاعی بی کلام و بدون تصویر می اندیشم

      ۸-به کشف عیوب منطقی کارهایی که مردم در خانه و محل کار خود انجام می دهند یا در مورد آنها صحبت می‌کند علاقه دارم

      ۹-وقتی چیزی به روش خاصی اندازه گیری طبقه بندی تجزیه یا کمیت گذاری می شود احساس خوبی دارم

    پرسشنامه هوش منطقی و ریاضی در دانش آموزان

    ۱-سوال های فراوانی در مورد نحوه کارکرد اشیا مطرح می کند

    ۲-از بازی با اعداد و ارقام لذت می برد

    ۳-از کلاس ریاضی لذت می‌برد( از شمردن اعداد و سایر کارهایی که با اعداد و ارقام انجام می شود لذت می برد)

    ۴-ریاضیات و بازی های کامپیوتری برایش لذت بخش است

    ۵-از شطرنج و سایر بازی های فکری لذت می برد

    ۶-به حل معما های منطقی یا طنزآمیز علاقه دارد

    ۷-به طبقه بندی و سایر الگوهای منطقی علاقه دارد

    ۸- به انجام آزمایش ها در کلاس علوم یا ساعت بیکاری علاقه نشان می دهد

    ۹- به موضوعات علمی علاقه نشان می‌دهد

  • هوش فضایی

    ویژگی های هوش فضایی

    توانایی درک درست جهان به صورت مکانی بصری و ایجاد تغییر در این ادراک

    درواقع توانایی تجسم سه بعدی می باشد.

    این افرادجهت یابی خوبی دارند

    این هوش، مستلزم شناسایی رنگ، خط،شکل،فرم،فضا و رابطه ای است که میان این عوامل وجود دارد پس با نقشه ونمودار وعکس وتصاویرویدئوی خوب ارتباط می گیرند

    تکنیک های آموزشی هوش فضایی

    ۱- تجسم: یکی از ساده ترین روش هایی که به دانش آموزان کمک می کند تا کتب و مطالب درسی خود را به تصاویر و نقوش تبدیل کند, این است که از آنان بخواهیم تا چشمان خود را ببندند تمام مطالبی را که مطالعه کرده‌اند, در ذهن خود تجسم کند.

    ۲- علامات رنگی: دانش‌آموزانی که از هوش مکانی بالایی برخوردارند, اغلب به رنگ حساس هستند. می توان برای نوشتن از انواع مختلف گچ ها،ماژیک ها یا اسلاید های رنگی استفاده کرد

    ۳- استعاره های تصویری: استعاره, به کارگیری یک ایده برای اشاره به ایده های دیگر می باشد. روانشناسان رشد, کودکان را کارشناسان استعاره قلمداد می کنند البته این قابلیت اغلب با رشد کودکان کاهش می یابد. مثلاً از دانش‌آموزان بخواهید اگر اعضای اصلی بدن آنها را حیوانات تشکیل می دادند بگویند چه حیواناتی را بدین منظور در نظر می‌گرفتند

    ۴- طراحی ذهنی: مروری بر یادداشت های اشخاص برجسته مانند توماس ادیسون نشان می دهد که این افراد در ترسیم بسیاری از افکار نیرومند خود,ار تصاویرساده استفاده می کردند.

    ۵- سمبل های گرافیکی: این روش در یادگیری دانش‌آموزانی که هوش مکانی بالایی دارد فوق العاده است مثلاً نشان دادن حالات مختلف مواد از طریق ترسیم حالت جامد (خطوط خشن) حالت مایع (خطوط منحنی و ظریف )و حالت گازی شکل( نقاط کوچک)

    پرسشنامه هوش فضایی در بزرگسالان

      ۱-اغلب وقتی چشمانم را میبندم، تصاویر روشن می بینم

      ۲-نسبت به رنگ حساس هستم

      ۳-اغلب برای ثبت چیزهایی که در اطراف من وجود دارد از دوربین عکاسی یا فیلمبرداری استفاده می کنم.

      ۴-ازسرگرمی های تصویری و معما گونه لذت میبرم

      ۵-شبها رویاهای روشنی می بینم

      ۶-معمولاً قادرم تا مسیر خود را در یک محل ناآشنا پیدا کنم

      ۷- قادر به رسم خطوط و تصاویر هستم

      ۸- در دوران مدرسه, درس هندسه برای من راحت تر از درس جبر بود

      ۹-می توانم تصور کنم که وقتی از بالا به طور مستقیم به عکسا می نگرم ,آنها چگونه به نظر می رسند.

      ۱۰-ترجیح می دهم کتاب‌هایی را بخوانم که تصاویر زیادی دارند.

    پرسشنامه هوش فضایی برای دانش آموزان

    ۱- تصاویر بصری را به طور واضح گزارش می کند

    ۲- در خواندن نقشه ها, جدولها و نمودارها, بهتر از متون عمل می کند( به مشاهده تصاویر بیش از خواندن متن علاقه دارد)

    ۳- به خیال پردازی علاقه نشان می دهد

    ۴- از انجام فعالیت های هنری لذت می برد

    ۵-در طراحی مهارت دارد.

    ۶-به دیدن فیلم, اسلاید و سایر نمایش ها علاقه نشان می دهد.

    ۷-از حل معما و مسائل دشوار لذت می‌برد

    ۸-می تواند اشکال سه بعدی جالب را بسازد(مانندلگو)

    ۹-به درست کردن پازل علاقمندهسند

    ۱۰-هنگام خواندن, از تصاویر, مطالب بیشتری می آموزد تا از کلمه ها.

    به خط خطی کتاب و برگ های خود می پردازد

  • هوش کلامی-زبانی

    ویژگی های هوش کلامی-زبانی

    لذت بردن ازخواندن ونوشتن

    مهارت در به یاد آوردن اطلاعات نوشته یا گفته شده

    مهارت درمباحثه یا صحبت های متقاعدکننده

    استفاده ازشیوه های خاص در عملکردهای خود مثلا استفاده ازطنزهای گفتاری وشوخی های کلامی یا داستان سرائی

    توانایی در توضیح دادن مسائل و آگاهی بخشیدن به دیگران

    تکنیک های آموزشی هوش کلامی-زبانی

    ۱-داستان سرایی: داستان‌سرایی همواره برای دانش آموزان جذابیت دارد استفاده از داستان سرایی نه تنها برای آموزش مفاهیم و نظریات بلکه برای آموزش علوم و ریاضی کاربرد دارد برای به کارگیری این شیوه باید از مطالبی که می خواهیم در داستان بگنجانیم فهرستی تهیه کنیم سپس با قوه تخیل یک سرزمین خیالی ایجاد کنیم و شخصیت های عجیب ما را در کامل کردن داستان برای رسیدن به هدف کمک می کند البته بهتر است داستان ها خیلی مبتکرانه و باورنکردنی نباشد.

    ۲-بارش افکار: اصول کلی این روش عبارت است از به کارگیری کلیه افکاری که به ذهن می رسد و مرتبط با موضوع است عدم تحقیر یا انتقاد از افکار ارزشمند دانستن و اهمیت دادن به تمام افکار مهم است

    ۳-ضبط صوت: دانش آموزان می توانند به کمک این وسیله از مشکلاتی که برایشان پیش آمده و برنامه هایی که در دست اجرا دارند بلند سخن بگویند. دانش آموزان می‌توانند مهارت نگارش خود را تقویت کنند و بستر مناسبی برای مهارت مکالمه آماده کند.

    ۴-روزنامه نگاری: داشتن روزنامه فردی دانش آموزان را تشویق به نوشتن می کند این نوشته ها می تواند روی موضوع خاصی باشد و یا موضوعات وسیع و نامحدود داشته باشد مثل نوشتن تمام افکار و احساسات در طی یک روز

    ۵-انتشارنوشته ها: در کلاس های سنتی مطالب نوشته شده توسط دانش آموزان بعد از نمره دادن دور انداخته می شود پس نوشتن از نظر دانش آموز یک فعالیت یکنوا خت خسته کننده است آموزگاران باید یادآوری کنند نگارش یکی از مهمترین روشهای انتقال افکار و تحت تاثیر قرار دادن دیگران به شمار می آید و با فراهم کردن زمینه های انتشار و توزیع مقالات دانش آموزی حتی در بین خودشان می توان به این امر کمک کند.

    ۶-استفاده ازسخنرانی ,مباحثه ،بازی باکلمات,خواندن همراه باگروه ازاقدامات دیگرمفیداست

    پرسشنامه هوش کلامی-زبانی در بزرگسالان

      ۱-به کتاب و کتابخوانی علاقه فراوانی دارم

      ۲-پیش از آنکه در مورد چیزی صحبت کنم بخوانم یا بنویسم آن را در ذهن خود می شنوم

      ۳-گوش دادن به رادیو یا صدا موارد بیشتری در مورد تلویزیون یا فیلم به من آموزش می دهد

      ۴-از انواع بازی های با کلمات لذت می برم و به سرگرمی هایی مثل بازی با الفاظ (گفتن مکررشیش سیخ کباب سیخی...) علاقه‌مندم

      ۵-دروسی مانند انگلیسی اجتماعی و تاریخ را بهتر از ریاضیات و علوم فرا می گیرم

      ۶-یادگیری مکالمه و خواندن زبان دوم تقریباً برای من ساده است

      ۷-در مکالمات خود اغلب لغات را به کار می برم که قبلا آنها را خوانده یا شنیده ام

      ۸-به تازگی مطلبی نوشته ام که به خاطر آن بسیار احساس غرور می کنم

    پرسشنامه هوش کلامی-زبانی در دانش آموزان

    ۱-نسبت به سن خودخوب می نویسد

    ۲-می تواند داستان های بلندی را از خود بسازد یا لطیفه های فراوانی بگوید

    ۳-قادر است اسامی مکان ها ،تاریخ آن و جزئیات را به خوبی به حافظه بسپارد

    ۴-از بازی با کلمه ها لذت می برد

    ۵-از خواندن کتاب لذت می برد

    ۶-کلمه‌ها را به درستی ادا می‌کند

    ۷-از گفتن اشعار بی معنا ،کلمه ها و زبان گیر ها لذت می برد

    ۸-با توجه به سنش لغات زیادی را می داند

    ۹-با دیگران به روش کاملاً کلامی ارتباط برقرار می‌کند

    ۱۰-از گفتگوهای شفاهی لذت می برد

  • هوش موسیقیایی

    ویژگی های هوش موسیقیایی

    توانایی درک ساخت و اجرای الگو های موسیقیایی

    این هوش،مستلزم شناسایی ریتم شناسایی ریتم،ملودی،طنین یا رنگ مایه یک قطعه موسیقی است

    این افراد از موسیقی لذت می برند و معمولاً در نواختن سازهای موسیقی آهنگ سازی مهارت دارند

    تشخیص آسان الگو و نت های موسیقی

    توانایی به خاطر سپردن آهنگ ها و ملودی ها

    لذت بردن از آواز خواندن و نواختن ساز های موسیقی

    درک عمیق از ساختار،ریتم و نت های موسیقی

    تکنیک های آموزشی هوش موسیقیایی

    ۱- ریتم،ضربه و سرود: آموزگار می تواند خلاصه مطلبی را که می‌خواهد تدریس کند در یک قالب ریتمیک قرار دهد

    ۲- دیسکوگرافی: از موسیقی یا شعر موجودبرای فهماندن مفهوم مورد نظر کمک بگیرید

    ۳-موسیقی فرا ذهنی: اگر در حین تدریس معلم, نوعی موزیک پخش شود, دانش آموزان سریعتر مطالب را به حافظه خواهند سپرد

    ۴- مفاهیم موسیقایی:به عنوان مثال برای توضیح مفهوم دایره به طور موسیقایی می توان با صدای خاصی شروع به زمزمه کرد و به تدریج تن صدا را پایین آورد و سپس دوباره تون صدا را به حالت اول خود برگرداند

    ۵-موسیقی حالات روحی:برای مثال پیش از اینکه دانش آموزان شروع به خواندن داستانی کنند که در کنار دریا اتفاق می افتد, می‌توانید صداهای ضبط شده ای از دریا پخش کنید

    پرسشنامه هوش موسقیایی در بزرگسالان

      ۱-ازصدای دلنشینی برای خواندن برخوردارم

      ۲-صدا های ناموزون و سازهای خارج از ریتم وکوک را تشخیص می‌دهم

      ۳-اغلب به موزیک هایی از رادیو، ضبط یا دیسک های فشرده گوش می دهم

      ۴-ی از آلات موسیقی را می نوازنم

      ۵-زندگی من بدون موسیقی, بسیار یکنواخت و بی روح خواهد بود.

      ۶-گاهی اوقات, هنگامی که در خیابان قدم می زنم،ذهنم آکنده از برنامه‌های موسیقی تلویزیونی یا سایر آواز هاست

      ۷-به آسانی, با استفاده از یک ابزار موسیقایی می توانم اوقات فراغت خود را سپری کنم

      ۸-آهنگ بسیاری از آوازهایا قطعات موسیقی را می شناسم

      ۹-معمولاً با یک یا دو بار شنیدن یک مجموعه موسیقی, قادرم تقریباً بدون اشتباه همه آنها را بخوانم

      ۱۰-اغلب هنگام کار کردن, مطالعه کردن یا یادگیری مطالب جدید،با دست ضربات آهنگین روی میز وارد می کنم یا با آواز خواندن می‌پردازم

    پرسشنامه هوش موسیقیایی در دانش آموزان

    ۱-ملودهای آواز را به خاطر می‌آورد.

    ۲-از صدای خوبی برای خواندن برخوردار است

    ۳-درگروه کر, به نواختن یا خواندن می پردازد

    ۴-در صحبت کردن یا حرکت کردن, بسیار موزون عمل می کند

    ۵-به طور ناخودآگاه با خود زمزمه می کند

    ۶-همانطور که کار می کند, با دست ضربات ریتمیک روی میز وارد می کند

    ۷-نسبت به صدای محیطی حساس است( مانند صدای ریزش باران روی سقف )

    ۸-وقتی قطعه موسیقی پخش می شود, به طور مطلوبی واکنش نشان می دهد

    ۹-آواز هایی را که خارج از کلاس فرا گرفته را می خواند.

    ۱۰-صدا های ناموزون و ساز های خارج از ریتم و کوک را تشخیص می دهد

تماس با ما

تلفن: ۴۴۹۵۴۵۷۳ (۲۱) (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان بوستان یکم -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
1142
2939
9678
1896985
64328
80240
1925492