نقد فیلم سکوت

نقد فیلم سکوت

margin
 نقد فیلم سکوت | نقد و نمایش فیلم
margin

نقد فیلم سکوت

فیلم سینمایی Silence(سکوت)

امتیاز: IMDb 7.2/10

ژانر: درام | تاریخی

محصول: ایالات متحده آمریکا، ژاپن

تهیه کننده و کارگردان: مارتین اسکورسیزی

ستارگان : اندرو گارفیلد، آدام درایور، لیام نیسون، تادانابو آسانو، کیران هایندز

مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده ایتالیایی-آمریکایی که عنوان دار جوایز مهمی همچون جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز می‌باشد پس از پشت سر گذاشتن دغدغه های بسیار شروع به ساخت فیلم «سکوت» نمود.

« سکوت » براساس رمانی به همین نام به قلم شوساکو ایندو ساخته شده است. از این رمان مشهور ژاپنی تاکنون دو اقتباس سینمایی انجام شده که اولی به کارگردانی ماساهیرو شینودا در سال ۱۹۷۱و دومی در سال ۱۹۹۴توسط ماریو گریلو بوده است. مارتین اسکورسیزی در نهایت پس از ساخت « گرگ وال استریت » شروع به ساخت فیلم « سکوت » کرد و در این بین هیچ پروژه سینمایی دیگر را نپذیرفت. اسکورسیزی برای رسیدن به هدف اش هیچ دستمزدی برای ساخت این فیلم دریافت نکرد و بازیگران مشهور فیلم سکوت هم حاضر شدند با مبلغ بسیار پائین تر از آنچه که معمولاً دریافت می کنند در این فیلم بازی کنند.

فیلم سکوت روایتگر قرن هفدهم میلادی می باشد. در این دوران کلیسای لیسبون تصمیم می گیرد دو کشیش جوان و معتقد خود به نامهای رودریگوئز (اندرو گارفیلد) و گارپ (درایور آدام ) را مامور کند تا به کشور ژاپن سفر کنند و از سرنوشت کشیش فریرا ( لیام نیسون ) مطلع شوند. فریرا کشیشی بوده که گفته می شود هم اکنون به آئین بودایی درآمده اما دو کشیش جوان به چنین چیزی اعتقاد ندارند. با اینحال ورود این دو کشیش به ژاپن اتفاقات عجیبی به همراه دارد که اسکورسیزی با مهارت بسیار آنها را به تصویر میکشد.

اسکورسیزی در دوران فیلمسازی خود همواره به سوژه های مذهبی پرداخته است از جمله فیلم مذهبی او میتوان به فیلم « آخرین وسوسه مسیح » اشاره کرد.

اسکورسیزی در فیلم سکوت به تقابلی میان اندیشه و ایمان میپردازد؛ جایی که سرسختی انسان به چالش کشیده می شود تا ایمان او سنجیده شود. مارتین اسکورسیزی با زیرکی تمام در موقعیت های مختلف داستان نمایی از دریا را به تصویر کشیده تا آرام و طوفانی بودن آن را به نمایش بگذارد و بدین شکل، وضعیت شخصیت های داستان را بازگو نماید. دریایی که باشکوه و اغلب آرام است و می توان با تماشای آن آرامش گرفت اما این دریا روی دیگری هم دارد و آن زمانی است که طوفانی و خمشگین است و تمام افراد در تلاش اند که از آن فرار کنند تا از این مهلکه جان سالم به در خواهند برند.

دو کشیش فیلم « سکوت » نیز وضعیتی مشابه دریا را دارند. در لحظات آغازین فیلم سکوت آنها با آرامش و قدرت و ایمان کامل پا به ژاپنی می گذارند دوران خشن و اسفناکی که شوگان " مسیحیان پنهان " را شناسایی کرده و بدترین شکنجه ها را برای آنان اعمال میکند. یکی از تاثیر گذار ترین و خشن ترین سکانس ها به تصویر کشیدن شکنجه ی مسیحیان توسط اسکورسیزی می باشد.

لحظاتی که با خشونت همراه است و شاید تماشای آن مخاطب را آزرده خاطر سازد.

مجموعه خشونت هایی که در فیلم به تصویر کشیده شده اند در نهایت دو کشیش اصلی فیلم سکوت را به نقطه ای می رساند که در تناقض کامل با وضعیت اولیه شان می باشد مسیحیان در ژاپن به راحتی به آتش کشیده می شوند یا سرشان از بدنشان جدا می شود. در این وضعیت کشیش ها به دلایل سکوت پروردگارشان می اندیشند و پایه های تنزل ایمانشان شکل می گیرد. هدف اسکورسیزی به تصویر کشیدن تقابل انسان با درون خویش است.

از جمله بازیگران فیلم « سکوت » می توان به « اندرو گارفیلد» در نقش پدر سباستیو رودریگز، «آدام درایور» در نقش فرانسیسکو گارپ، «لیام نیسون» در نقش کریشتاوائو فیریرا، «تادانابو آسانو» در نقش مترجم کشیشان،« کیران هایندز» در نقش پدر الساندرو والیگنانو اشاره کرد.

اندرو گارفیلد پس از بازی فوق العاده تاثیر گذار خود در « ستیغ اره ای » اکنون در فیلم « سکوت » اثر اسکورسیزی میدرخشد و بازی قابل توجهی از خود به نمایش گذاشته است. آدام درایور دیگر بازیگر فیلم «سکوت» رفته رفته در حال تبدیل شدن به یکی ستارگان سینمایی می باشد.

فیلم «سکوت» اثر مارتین اسکورسیزی برخلاف فیلم « گرگ وال استریت » که دنیای انسان های سود جو و تبهکار را به تصویر میکشد، این بار وجود داخلی خود انسان ها را به تصویر کشیده است و سوالات بسیاری را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و ایمانشان را مورد چالش قرار می دهد.

در این فیلم بارها موضوع تَثلیث یا سه‌گانه‌باوری (Trinity) بیان شده است. اگرچه این فیلم به عنوان یک فیلم مذهبی درجوامع مسیحیت مطرح می شود ولی از دیدگاه اسلام ،پایه های اعتقادی این فیلم که بردفاع ازتثلیث (Trinity)بنا شده است با مسیحیتی که در قرآن مطرح می شود متفاوت است.

در فیلم بارها خدا را پدر می نامد زیرا یکی از اعتقادات بنیادین مسیحت است که خدای یگانه درسه شخص (خدای پدر؛پسر؛وروح القدس)تجلی دارد. درحالیکه در قران بارها این نکته ذکرشده که عیسی پسر خدانیست ومخلوق خداست وتثلیت رامقابله با توحید می داند.

درآیه ۷۳سوره مبارکه مائده این نوع نگاه نکوهش می شود:

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ۘ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ وَإِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

همچنین، کسانی که عقیده دارند: «خدا یکی از سه معبود است!» بی‌دین شده‌اند. معبودی جز معبود یگانه نیست و اگر به این حرف‌های بی‌اساسی که می‌گویند، پایان ندهند، هر کدامشان که با اصرار بر این حرف‌ها بی‌دینی کنند، حتماً دچار عذابی زجرآور می‌شوند.

تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
2630
5216
29668
3769992
69055
94505
3825288