نقد فیلم یک زندگی پنهان
نقد یک زندگی پنهان
فیلم سینمایی A Hidden Life (یک زندگی پنهان )
امتیاز: IMDb 7.5/10
ژانر: درام | زندگینامه
محصول: آمریکا | انگلستان
نویسنده و کارگردان: ترنس مالیک
ستارگان: آگوست دیل، والری پاکنر، ماریا سایمون، کرین نیوهئوزر
فیلم «زندگی مخفی» اثر ترنس مایک یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ می باشد که برای رقابت در کسب نخل طلا جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شد،این فیلم فقط وجه سرگرمی ندارد بلکه به اعماق روح و احساس مخاطب چنگ می زند.
فیلم حول حالات روحی مرد کشاورز کاتولیکی می چرخد که نمی داند آیا باگروه گنهکار جنگجویان همراهی کند یا خیر؟
به عقیده فرانس نقش اصلی مرد،زندگی در سایه دروغ و ریا قابل قبول نیست و هر چه دارد بر سر این اعتقاد می گذارد.
یک ساعت اول فیلم علیرغم یک ریتم کند درگیری های فردی او را با خودش نشان می دهد کارگردان با ترفندی صداهای اطراف فرانس را غیرقابل فهم می کند و از دیدگاه او اتفاقات اطراف را با صداهای ذهنیت او می شنویم.
چالش های ذهنی او درگیری ایمانی است و بعد که پیشرفت میکند می بینیم درگیری اصلی بین خیر و شر است.
درصحنه ای ازفیلم ابتدا صحبت های پیرمرد همشهری درمورد ضدمسیح نمایش داده میشود و سپس با یکی دانستن هیتلر با دجال بحث ادامه می یابد و در آخر صحبت های کشیش و دعوت به سازش با هیتلر فرانس رابیشترگرفتارتناقض می کند.
انتظاری که ازکشیش داشتیم همدلی بافرانس است ولی می بینیم این اتفاق نمی افتد و کشیش بعد از ترک فرانس دچار عذاب وجدان می شود.کم کم این عذاب وجدان در اطرافیان مشاهده می شود.وحتی در قاضی که دردادگاه نظامی رای به اعدام اومی دهددیده می شود.
شخصیت فانی یا نقش اول زن قوام دهنده شخصیت فرانس است.خودفانی هم درگیری ذهنی زیادی دارد وبه تدریج با دعا و نامه هایی که برای همسرمی نویسد دوره تحول شخصیتی را طی می کند واین دو در نقطه توکل وایمان پیوند می خورند و به کمال می رسند.
فیلم سازهای دیگری هم هستند که چالشهای ایمانی را مطرح میکند ولی این فیلمساز با چالش های سرگرم کننده و دعا و گفتگو باخدا شخصیت ها را در مسیر درست قرار میدهد.
به تدریج در چندین بز نگاه هزینه هایی که این دو شخصیت،برای ایمانشان پرداخت می کنند را نشان می دهد. تا در آخرین مرحله که وارد چالش اصلی سرباز زدن از قسم خوردن برای همکاری باهیتلر می شود و دست آخر جانش را هزینه می کند.
از ویژگی های فیلمساز این است که علیرغم ریتم کند داستان ما را با قصه اصلی پیوند میدهد. همینطور با صحنه های روبه رویی باسربازان هیتلر که برای او دشمن به حساب می آمدند و اینکه چگونه با سکوت وثبات آنها را شکست می دهد.
دیالوگ های فیلم کاملا با قاب های تصویری همخوانی دارد و پوشش موسیقی این فیلم بخصوص درنواحی صحبت های نامفهوم دوست و دشمن درگیری ذهنی فرانس باموضوع اصلی رانشان میدهد.
فیلمساز از تفکر دینی حمایت کرده ولی می بینیم که این تفکر با تصمیم کشیش ها دریک جهت نیست. وبه تدریج درمراسم مذهبی می بینیم کوچکترها هم حاضرنیستند بابچه هایش بازی کنند و به تدریج عرصه برخانواده فرانس تنگ ترمیشود.
در انتهای فیلم دیگر شخصیت ها به ثبات رسیده اند و صحبت از آیات انجیل می کنند و ایمانشان کامل میشود. و حتی در چالشی فیلمساز مخاطب را بارها جای فرانس قرار می دهد تاببیند که چطور این افراد خودشان را قضاوت خواهندکرد.
پایان باز بی پاسخ این فیلم هنر فیلمساز را نشان میدهد.