نقد فیلم ۱۹۱۷

نقد فیلم ۱۹۱۷

 نقد فیلم ۱۹۱۷ | نقد و نمایش فیلم

نقد فیلم ۱۹۱۷

۱۹۱۷ یک فیلم سینمایی انگلیسی در ژانر حماسی جنگی و درام به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سم مندس است که در سال ۲۰۱۹ منتشرشد. مندس، فیلم‌نامه این فیلم را با همراهی کریستی ویلسون و با الهام از خاطره‌ای که پدربزرگش برای او تعریف کرده بود، به رشته تحریر درآورده است.فیلم برداری ماهرانه و کوچک بودن فضای فیلم برداری مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم می‌خورد.

بندیکت کامبربچ، جرج مکای، دین چارلز چپمن، کالین فرث، مارک استرانگ،ریچارد مدن، اندرو اسکات و جیمی پارک ستارگان فیلم هستند.

در اوج جنگ جهانی، دو سرباز جوان انگلیسی به نام‌های اسکافیلد و بلیک مأموریت پیدا میکنند تا پیغام مهمی را به یک گردان ۱۶۰۰ نفری انگلیسی برای جلوگیری از ورود آن‌ها به کمین مرگبار دشمن برسانند. این در حالی است که اسکافیلد انگیزه کافی برای بردن پیغام ندارد و بهانه تراشی میکند. 

 در دقایق ابتدایی فیلم ما دو شخصیت بلیک و اسکافیلد را داریم که وقتی وارد منطقه تخلیه شده از نظامیان آلمانی که مانند سرزمین های هراسناک و فضای پسا آخرالزمانی و غیر ایمنی می یابند که جز وحشت و ترس و تردید  و احساس پوچی هیچ حس خوشایندی را تجربه نمیکنند.این دو سرباز پس از طی مسافتی در این دنیای آخرالزمانی و دلهره آور با رسیدن به آشیانه و مزرعه ای که به نظر میرسد میتوانند کمی از تنش های مسیر رهایی پیدا کنند،صحنه ای از فیلم رقم میخورد که یکی از حساس ترین سکانس های فیلم اتفاق می افتد.

بلیک و اسکافیلدبا یک هواپیمای آلمانی مواجه میشوند که درست در بالای سرشان سقوط میکند و درست در همین لحظات نویسنده و کارگردان با و نمایش شفقت انگلیسی در برابر ثبوعیت خلبان آلمانی، دقایق فوق العاده احساسی فیلم را رقم میزند. حالا دیگر همه راهها و امیدها به اسکافیلد ختم میشود اما او دیگر شخصیت مردد لحظات قبل از مواجهه با خلبان آلمانی نیست و علیرغم از دست دادن بلیک و نداشتن توانایی هایش با عزمی راسخ به سوی هدف گام برمیدارد.  تا اینجا دو تجربه پیوسته توسط دو سرباز را داشتیم که سرشار از شب تلخی بود اما یک همدردی خاصی بین این دو شخصیت وجود داشت که آنها را در ادامه مسیر کمک می‌کرد اما از این پس باید یکی  به تنهایی بار سنگین این مأموریت را به دوش بکشد و اوج این تنش و فشار روحی و روانی در شهر ویران شده است که ناگزیر است خود را از ماجراهای نفس گیر آنجا نیز برهاند تا از طریق رود به محل موعود برساند. اما قبل از ورود به میدان نبرد با دسته ای از سربازانی که برای نجاتشان خود را به آب و آتش زده میرسد و نوای سرودی آرام بخش  البته با اشعاری از مضامین یهودی،می شنود و اسکافیلد جان تازه ای میگیرد؛

غریبی بیچاره و پا برهنه‌ام…

که در این دنیای پر رنج گم گشته‌ام… 

 ولی عازم سرزمینی هستم که عاری از هرگونه گزند و رنج است…

  به آن‌جا خواهم رفت تا پدرم را ببینم، بدان‌جا خواهم رفت و دیگر آواره نخواهم بود… 

 به‌سوی رود اردن(۱)خواهم رفت…

  به‌سوی خانه(۲)حقیقی‌ام خواهم رفت…

 می‌دانم که ابرهای تیره مرا احاطه خواهند کرد… 

 می‌دانم که مسیرم سخت و ناهموار است…

ولی سرزمین‌های زرّین انتظارم را می‌کشند… 

  جایی که لطف خداوند تا ابد نصیب همگان خواهد شد…

  به خانه می‌روم تا مادرم را ببینم…

 می‌روم تا عزیزان و از دست دادگانم را ببینم… 

 به‌سوی رود اردن خواهم رفت…به‌سوی خانه حقیقی‌ام خواهم رفت… 

پیام نهفته در این بخش از فیلم که یکی از صحنه های تاثیرگذار و احساسی فیلم است، میتواند اشاره زیرکانه  و هوشمندانه نویسنده و کارگردان اثر به اهداف تشکیل دولت اسراییل ، رسیدن به منزل موعود و عبور از رود اردن باشد که تبیین اشعار و اهداف یهودیان اسرائیل در راستای تفکرات اوانجلیستی به مخاطب است.

فیلمبرداری مداوم یا تک شات نوعی از فیلمبرداری است که توسط یک دوربین گرفته می شود و در واقعیت هم می‌دانیم که امکان تک شات گرفتن وجود ندارد اما کارگردان از طریق ترفندهایی که در فیلمبرداری و سپس تدوین اعمال میکند، این حس را در تماشاگر القا میکند. این شیوه فیلمبرداری و  تراولینگ مداوم دوربین در اغلب صحنه های فیلم باعث شده است که کارگردان بتواند هر آنچه که شخصیت های اصلی فیلم می بینند را به تماشاگر نشان دهد و دوربین نیز به عنوان یک شخصیت در صحنه حضور دارد و مخاطب را با خود به درون ماجراها  و وقایع میبرد و کارگردان به خوبی با چرخش آرام  و حرکت به عقب دوربین نحوه رویارویی و مواجهه شخصیتها با ماجراها و تلخی های جنگ را به مخاطب نشان دهد. درواقع مخاطب به همراه اسکافیلد و بلیک این سفر پرماجرا و وحشت آور را تجربه و احساس میکند که بر همراهی و همذات پنداری تماشگر با شخصیتها و و قایع داستانی  تاثیر بسزایی دارد.

توضیحات:

۱-رود اردن، یک رودخانه به طول ۲۵۱ کیلومتر در خاورمیانه  است که از  اهمیت بسیار زیادی زیادی  نزد یهودیان و مسیحیان برخوردار است چرا که در کتاب مقدس نیز اینگونه بدان اشاره شده است: بنی‌اسرائیل را به سرزمین موعود عبور دادیم و عیسی ناصره توسط جان باپتیست در رود اردن تعمید یافت!

۲-منظور از خانه حقیقی همان اسرائیل، مأمن یهودیان آواره  است که اشعار و اهداف تشکیل اسراییل تاکید زیادی به آن شده است.

۳-بر اساس تفکرات اوانجلیستی، لازمه ظهور حضرت عیسی (ع)، استیلای کامل یهودیان بر سرزمین فلسطین اشغالی است که در پی نبرد آرماگدون و پس از پیروزی یهودیان منجر به آغاز حکومت جهانی مسیحی خواهد شد.

 

 ⭕️نقد فیلم، به صورت آنلاین برگزار میشود ... برای اطلاع از روز و ساعت و نحوه شرکت، از طریق لینک زیر، وارد گروه واتس آپ شوید⭕️

لینک گروه نقد فیلم واتس آپ کلیک کنید
تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

آدرس: تهران-صادقیه-اول خیابان آیت الله کاشانی- خیابان شهید معیری -نبش گلستان یکم ساختمان برلیان پلاک۶طبقه سوم واحد۱۲

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
936
6491
15935
3769992
55322
94505
3811555