آخرین خبرها

حکمت چهارم نهج البلاغه

حکمت چهار نهج البلاغه: ناتوانی

وَ قَالَ علی(علیه السلام): الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.

حاشیه ی تصویر

حاشیه ی تصویر

شرح حکمت چهار نهج البلاغه به زبان استاد دکتربخشعلی قنبری محقق نهج البلاغه

وَ قَالَ علی(علیه السلام): الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.

و علی (ع) فرمود: و ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين خشنودى است از خواست خداوند.

این حکمت شامل پنج موضوع اخلاقی است:

موضوع اول: 1) «الْعَجْزُ آفَةٌ» در اینجا دو کلمه باید توضیح داده شود: آفت و ناتوانی. آفت هر چیزی است که می‌تواند به چیز سالمی آسیب برساند؛ یعنی آفت خودش خراب و ناسالم است و ممکن است چیزی یا چیزهای دیگر را ناسالم کند. عجز مشترک لفظی است به‌دلیل اینکه وقتی می‌گوییم عجز؛ ممکن است سؤال بشود که این عجز، عجز بدنی است یا نفسانی؟ وقتی می‌گوییم انسان ناتوانی بدنی دارد؛ یعنی قدرت تصرف بر بدن خود و بر چیزهایی که می‌تواند قدرت خود را بر آنها اعمال کند، ندارد.

موضوع دوم: 2) «وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ» صبر در نهج‌البلاغه و در متون دینی به‌معنای نگه‌داری نفس و عدم اضطراب نفس به‌هنگام وقوع حوادث بزرگ است.

موضوع سوم: 3)«الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ» حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه زهد را بارها تعریف کرده‌ و به‌طور مفصل درباره‌ی آن بحث کرده است اما اینجا اشاره می‌کند که زهد؛ یعنی کوتاهی آرزوها و لازمه آن این است که ما از بعضی چیزها در دنیا دست برداریم.

موضوع چهارم: 4) «الْوَرَعُ جُنَّةٌ» جُنَّة به‌معنای سپر است؛ یعنی نه‌تنها عمل کردن به واجبات و پرهیز از محرمات بلکه عمل کردن به مستحبات و پرهیز از مکروهات است و این خودبه‌خود سپری به‌وجود می‌آورد برای انسان و محافظ اخلاق است.

موضوع پنجم: 5)«نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى» واژه رضا در نهج‌البلاغه خیلی کم به‌کار رفته و در اینجا منظور از رضا رضایت دادن به امور و امکانات موجود است نه معنویات.

(آیه روز) :

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا

اموال ‌و اولاد، زرق‌وبرق زندگی دنیاست. ازآن‌طرف، کارهای خوبِ ماندنی از نظر خدا ثواب ارزشمندتری دارد و امیدبخشیِ بیشتری.

👈 ( کهف ، ۴۶)👉
margin

Nature Mountains Mountains Nature Mountains
× ordoo

مهدویت

مهدویت، موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات‌بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد.اعتقاد به منجی، در ادیان و ملل و اقوام مختلف و با آیین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت وجود دارد.

margin
open instagram in android open instagram in desktop

پیامبر اکرم (ص) :

اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛

اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال.

تماس با ما

تلفن: ۹۱۹۶۰۹۸۱۸۵ (۹۸+)

ایمیل: info@maood.ir

شهرزیبا. بلوار جوانمردان نبش فرساد غربی ساختمان کورش پلاک ۸طبقه سوم واحد۲۰

درباره مؤسسه

بنیادقرانی ولی عصر(عج) در غرب تهران در زمینه های قرآنی شامل حفظ تخصصی دوساله و چهارساله؛ حفظ موضوعی؛ آموزش تفسیر و مفاهیم قران؛ مهارت آموزی قرائت قران از سطح مبتدی تا پیشرفته و حفظ و روخوانی کودکان و مهدقرآن وهمچنین آموزش تخصصی نهج البلاغه شامل مربیگری؛ عرفان عملی با دستورات نهج البلاغه و تفسیر نهج البلاغه و نیز آموزش های مهارت افزائی و روانشناسی خانواده فعال می باشد.

بازدید از سایت
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه
4573
3261
26395
3769992
65782
94505
3822015