وظایف منتظران

margin

margin

وظایف منتظران شماره‍۱۰

آقای افشاری :

وظیفه «صله ی امام زمان، بوسیله مال»؛ که در کتاب مکیال وظیفه ۳۵ قید شده.

ما یک تعهدات مالی نسبت به امام عصر عج داریم که به دو بخش تقسیم می شود:

بخش اول: واجب است = خمس

بخش دوم: مستحب است

بخش اول (خمس): هر فرد صاحبِ درآمدی، باید سال خمسی داشته باشد و محاسبات خمسی را از سال خمسی انجام دهد و خمس خود را محاسبه کند و به مرجع خودش و یا به نماینده مرجع تقلیدش پرداخت کند؛ که نصف آن خمس سهم امام زمان و نصف دیگرش سهم سادات فقیر است. و این حق مسلّم امام زمان هست؛ در اموال ما.

بسیاری از خانواده های مذهبی و مهدوی هستند که خمس مالشان را پرداخت نمی کنند، این افراد جزو غاصبین حقوق مالی امام زمان محسوب می شوند.

حضرت در توقیع به جعفر بن اسدی فرمودند: هر کس بدون اجازه ما، در اموال مربوط به ما (خمس، زکات، وقف و ...) تصرف بکند از جمله ی ظالمین است و ما در روز قیامت شاکی او خواهیم بود.

چطور ما ادعای امام زمانی بودن داریم، وقتی حق مسلّم امام زمان عج را از مال خودمان پرداخت نمی کنیم؟؟! و با همان پولی که خمسش پرداخت نشده؛ لباس تهیه می کنیم و با آن لباس، نماز می خوانیم، زیارت می رویم، ارزاق منزل تهیه می کنیم و این ارزاق شبهه ناک را می خوریم؛ بعد انتظار استجابت دعا را هم داریم!! این کار باعث بی برکتی و ضرر مادی در زندگی می شود. جدا از اینکه ما جزو ظالمان و غاصبان حق مالی امام زمان عج هستیم و خشم امام زمان را بر می انگیزیم، وقتی که حق مالی حضرت را نمی دهیم.

هر فردی صاحب در آمدی، باید یک روز را به عنوان سال خمسی انتخاب کند و خمس مالش را پرداخت کند، تا مالش پاک و طاهر گردد و برکت وارد زندگیش شود. و برای افرادی که میخواهند ارتباطشان با حضرت بهتر شود، خیلی مهم است.

نمازِ نمازگزاری که لباسش، از پول خمس داده نشده تهیه می شود، قبول نیست. و صدها ضرر دیگر ...

حضرت در توقیعی می فرمایند: ما اموال شما را نمی پذیریم؛ مگر اینکه شما پاکیزه شوید. یعنی ما با پرداخت سهم امام زمان از مال خود، می توانیم اموالمان را طاهر کنیم.

بخش دوم: مستحب است و جدا از بخش پرداخت خمس است (پرداخت خمس برای همه ما واجب است اما، در بخش مستحب بین فقیر و غنی و متوسط و ... فرقی ندارد.) هر کس در حد توانایی خود، می تواند این موضوع را داشته باشد.

امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام نیست و بدرستی که خداوند درهم را برای او در بهشت، همچون کوه احد قرار می دهد.»

در جای دیگر، امام صادق (ع) در تفسیر آیه ۲۴۵ سوره بقره که می فرماید:

«كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى ‏آورد و به سوى او بازگردانده مى ‏شويد»

فرمودند: «به خدا سوگند این در خصوص صله امام است، یعنی وقتی که شما پرداخت می کنی، قرضی پرداخت می کنی، خدا برایت مضاعف میکند مصداق این در روی زمین می تواند که امام باشد. که امام همانا جانشین خداوند در روی زمین است و خلیفة الله فی ارضه هست.»

همچنین امام صادق در حدیث دیگر می فرمایند: «یک درهم که با آن امام صله شود از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک بهتر است.»

حدیث دیگر از امام صادق(ع): «هر کس بپندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد؛ کافر است.» امام نیازی ندارد به مال ما. این ما هستیم که نیاز داریم پرداخت بکنیم و برکت و نعمت را وارد زندگی خودمان بکنیم.

در ذیل تفسیر این آیه معروف قرآن « مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا »، بارها این موضوع آمده که یکی از مصادیق امام هست؛ که می شود این کار را انجام داد.

یک نکته مهم:

پرداخت مال به امام، در زمان غیبت بسیار مهم تر و با ارزش تر و ضروری تر از زمان ظهور امام است.

آیت الله موسوی اصفهانی نویسنده کتاب مکیال، در توضیح همین وظیفه فرمودند: «که در عالم خواب یک بزرگی به خود من گفت که آن مالی که در زمان غیبت برای امام هزینه می شود؛ هزار و یک برابر ثوابش بیشتر است از آن مال که در زمان ظهور پرداخت می شود». آنجا که کارایی اش به نوعی کمتر است، الان باید با این مال ها تبلیغ امام زمان عج را کرد و مردم را به سوی حضرت جذب و دعوت کرد.

یک راهکار ساده:

هر فرد صاحب درآمدی چند درصد از درآمد ماهیانه یا درآمد سالیانه اش را به امام زمان اختصاص دهد. این مبلغ را کنار بگذارید و شک نکنید که این درصدهای کم، هیچ تاثیری در زندگی ما ندارد. شاید ما چندین برابر این پول را داریم جاهای دیگر خرج می کنیم. وقتی که این پول جمع شد؛ می توانی صرف جلسات مهدوی کنی، نذورات فرهنگی بکنی، یا هزینه سفر کربلای فردی که کربلا نرفته را پرداخت کنی، به اماکن منتسب به حضرت کمک کنی؛ که کمک به این اماکن در مقوله امر مهدویت، رونق هست و سایر موارد دیگر. این را جزو برنامه های مالی خودتان قرار بدهید

عزیزی که شغل نداری و دنبال کار می گردی، نیت کن اگه شاغل شدی، بخشی از درآمدت را به امام زمانت اختصاص بدهی، افرادی که درآمد را اختصاص دادند ضرر نکردند و آثار معنوی و مادیش خرج کردن برای امام زمان را در همین دنیا هم دیدند و البته توفیق می خواهد.